Urbane måker holder stand

Bestanden av takhekkende måker på Nord-Jæren har økt de siste fire årene, viser tellingene som Ecofact AS har gjort for Naturvernforbundet i 2011. Bestanden av fiskemåker har økt med nær 20 prosent til 202 hekkende par i fjor.

Hver år siden 2008 har Bjarne Oddane og Roy Mangernes helikoptret over Forus, Risavika og Dusavika utrustet med kamera og blokk og blyant. Det er den eneste praktiske måten å få oversikt over den til dels betydelige bestanden av hekkende sjøfugl, i hovedsak måker, som holder til på flate hustak. Selv om enkelte ansatte misliker leieboerne på taket, ser det ut til at bestandene får være i fred.

Ihvertfall viser de årvisse tellingene at hekkestanden av fiskemåke har økt med nær 20 prosent, mens bestanden av sildemåke er nær tredoblet i perioden, fra 13 til 35 hekkepar.

Bestanden av takhekkende sjøfugler i regionen er langt større enn det måketellerne rekker å få med seg. Det er ikke usannsynlig at det hekker langt flere fiskemåker på hustak enn på bakken i de tre kommunene på Nord-Jæren. Men så har da også måkene mistet mange av sine mest attraktive hekkeplasser.

Naturvernforbundet har nå søkt om midler fra Viltfondet og Stavanger kommune til den femte og siste overvåkingen av takhekkende måker. Den vil bli fulgt opp med forslag om felles, regionale forvaltningsregler.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.