Urbane måker holder stand

Bestanden av takhekkende måker på Nord-Jæren har økt de siste fire årene, viser tellingene som Ecofact AS har gjort for Naturvernforbundet i 2011. Bestanden av fiskemåker har økt med nær 20 prosent til 202 hekkende par i fjor.

Hver år siden 2008 har Bjarne Oddane og Roy Mangernes helikoptret over Forus, Risavika og Dusavika utrustet med kamera og blokk og blyant. Det er den eneste praktiske måten å få oversikt over den til dels betydelige bestanden av hekkende sjøfugl, i hovedsak måker, som holder til på flate hustak. Selv om enkelte ansatte misliker leieboerne på taket, ser det ut til at bestandene får være i fred.

Ihvertfall viser de årvisse tellingene at hekkestanden av fiskemåke har økt med nær 20 prosent, mens bestanden av sildemåke er nær tredoblet i perioden, fra 13 til 35 hekkepar.

Bestanden av takhekkende sjøfugler i regionen er langt større enn det måketellerne rekker å få med seg. Det er ikke usannsynlig at det hekker langt flere fiskemåker på hustak enn på bakken i de tre kommunene på Nord-Jæren. Men så har da også måkene mistet mange av sine mest attraktive hekkeplasser.

Naturvernforbundet har nå søkt om midler fra Viltfondet og Stavanger kommune til den femte og siste overvåkingen av takhekkende måker. Den vil bli fulgt opp med forslag om felles, regionale forvaltningsregler.

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Skurvedalen II

Jippi! Øvre Skurvedalen blir reservat!

29.03.2019

Øvre del av Skurvedalen i Lysefjorden blir vernet som naturreservat. Fylkesmannen i Rogaland har inngått avtale om frivillig vern med grunneier. Naturvernforbundet jubler!

II_Sol_Gra_flyfoto

Åpne Grannesbekken til Hafrsfjord

19.03.2019

Hafrsfjord trenger å bli tilført rent, friskt vann. Det får ikke fjorden om sykeshusutbyggerne på Ullandhaug får det som de vil. De foreslår at alt overvann fra sykehusområdet skal gå i lukket kulvert til fjorden. – Håpløst gammaldags tenkning, mener Naturvernforbundet.