Urbane måker holder stand

Bestanden av takhekkende måker på Nord-Jæren har økt de siste fire årene, viser tellingene som Ecofact AS har gjort for Naturvernforbundet i 2011. Bestanden av fiskemåker har økt med nær 20 prosent til 202 hekkende par i fjor.

Hver år siden 2008 har Bjarne Oddane og Roy Mangernes helikoptret over Forus, Risavika og Dusavika utrustet med kamera og blokk og blyant. Det er den eneste praktiske måten å få oversikt over den til dels betydelige bestanden av hekkende sjøfugl, i hovedsak måker, som holder til på flate hustak. Selv om enkelte ansatte misliker leieboerne på taket, ser det ut til at bestandene får være i fred.

Ihvertfall viser de årvisse tellingene at hekkestanden av fiskemåke har økt med nær 20 prosent, mens bestanden av sildemåke er nær tredoblet i perioden, fra 13 til 35 hekkepar.

Bestanden av takhekkende sjøfugler i regionen er langt større enn det måketellerne rekker å få med seg. Det er ikke usannsynlig at det hekker langt flere fiskemåker på hustak enn på bakken i de tre kommunene på Nord-Jæren. Men så har da også måkene mistet mange av sine mest attraktive hekkeplasser.

Naturvernforbundet har nå søkt om midler fra Viltfondet og Stavanger kommune til den femte og siste overvåkingen av takhekkende måker. Den vil bli fulgt opp med forslag om felles, regionale forvaltningsregler.

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.01.2012

Grønt eller grått i sentrum?

22.10.2016 | Sist oppdatert: 22.10.2016

Alle snakker om å bygge mer og bygge høyere i Stavanger sentrum. Naturvernforbundet minner om at et grønt sentrum er et trivelig sentrum.

_RMA0650

Svalbardnatur, jærfugler og pøbelgran på Mostun

19.10.2016 | Sist oppdatert: 19.10.2016

Høstens foredragsserie "Natur på torsdag" er i gang på Mostun natursenter. Foredragene holdes i den splitter nye foredragssalen i Inge Steenslands Hus. I høst blir det foredrag om fugler langs Jærstrendene, om Svalbardnatur og om gammelskog og pøbelgran.

Foto 20-2

Vern om vipene ved Fygaren!

28.09.2016 | Sist oppdatert: 28.09.2016

Stavanger kommune foreslår å bygge en tursti over Fygaren, mellom Byhaugen og Litle Stokkavatn. Det kan bety katastrofe for en av Stavangers siste hekkelokaliteter for den sterkt truete vipa.

Magnhild

-Eit besøkssenter verdt å besøkja

26.09.2016 | Sist oppdatert: 26.09.2016

- For eit senter de i Naturvernforbundet har laga til! Fylkesmann Magnhild Meltveit Kleppa sparte ikkje på godorda då ho opna Inge Steenslands Hus torsdag 22.september. Her er talen hennar: