Urbane måker holder stand

Bestanden av takhekkende måker på Nord-Jæren har økt de siste fire årene, viser tellingene som Ecofact AS har gjort for Naturvernforbundet i 2011. Bestanden av fiskemåker har økt med nær 20 prosent til 202 hekkende par i fjor.

Hver år siden 2008 har Bjarne Oddane og Roy Mangernes helikoptret over Forus, Risavika og Dusavika utrustet med kamera og blokk og blyant. Det er den eneste praktiske måten å få oversikt over den til dels betydelige bestanden av hekkende sjøfugl, i hovedsak måker, som holder til på flate hustak. Selv om enkelte ansatte misliker leieboerne på taket, ser det ut til at bestandene får være i fred.

Ihvertfall viser de årvisse tellingene at hekkestanden av fiskemåke har økt med nær 20 prosent, mens bestanden av sildemåke er nær tredoblet i perioden, fra 13 til 35 hekkepar.

Bestanden av takhekkende sjøfugler i regionen er langt større enn det måketellerne rekker å få med seg. Det er ikke usannsynlig at det hekker langt flere fiskemåker på hustak enn på bakken i de tre kommunene på Nord-Jæren. Men så har da også måkene mistet mange av sine mest attraktive hekkeplasser.

Naturvernforbundet har nå søkt om midler fra Viltfondet og Stavanger kommune til den femte og siste overvåkingen av takhekkende måker. Den vil bli fulgt opp med forslag om felles, regionale forvaltningsregler.

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.01.2012

Omfattende giftbruk langs vegkantene

12.07.2016 | Sist oppdatert: 12.07.2016

Meldinger fra publikum tyder på en omfattende bruk av kjemiske sprøytemidler langs vegkantene i Rogaland. Er det slik Vegvesenet vil ha det?

Frøytloghølen Sokndal

Laksen kan bli utestengt

25.05.2016 | Sist oppdatert: 25.05.2016

Grunneiere, sportsfiskere og Naturvernforbundet frykter at byggingen av Frøytlog kraftverk i Sokndal kan stenge oppgangen av laks i de øvre deler av vassdraget.

2014-09-05_13-16-47_Bilde2

Gi Stavanger en ny våtmark!

24.05.2016 | Sist oppdatert: 24.05.2016

Ryfastmassene på Hundvåg skal ikke fraktes bort, men brukes til å utvide friområdet på Lunde. Lag heller en våtmark, foreslår Naturvernforbundet.

Hettemåkene elsker Mosvatnet

06.05.2016 | Sist oppdatert: 06.05.2016

Sjelden er det sett flere hettemåker i Mosvatnet enn i år. Bare for få dager siden ble det registrert over 800 måker på holmen og rundt 200 i Andedammen. Alt ligger til rette for et rekordår for den rødlista hettemåken.