• Rogaland
  • Vegvesenet anmeldt for miljøkriminalitet
Denne anmeldelsen ble levert til Rogaland politidistrikt 17. november.

Vegvesenet anmeldt for miljøkriminalitet

Naturvernforbundet i Rogaland har anmeldt Statens vegvesen og Ryfast-prosjektet for miljøkriminalitet. Saken har fått bred mediedekning.

Da Fylkesmannen i Rogaland gjorde en uanmeldt kontroll av Ryfast-prosjektet, fant de en rekke avvik og brudd på utslippstillatelser og forurensingsloven. Fylkesmannen fant blant annet at en drivstofftank som ikke var sikret mot utslipp, vaskevann og dagsonevann som ikke blir renset - og, som alle har fått med seg, at rogalandsfjordene er forsøplet med store mengder plastavfall og armeringsfiber fra Ryfast.

Dette er så grovt, mener Naturvernforbundet i Rogaland, at en anmeldese nå er levert til Rogaland politidistrikt. Du kan lese hele anmeldelsen her.

Saken har også blitt omtalt i flere medier:

NRK Rogaland (tekst): Naturvernforbundet anmelder Ryfast-utslipp

NRK Rogaland (TV): Anmelder Vegvesenet for grov miljøkriminalitet

Teknisk ukeblad: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

Rogalands avis: Naturvernforbundet politianmelder Ryfast

Stavanger Aftenblad: Anmelder vegvesenet for Ryfast-utslipp

E24: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

ABC Nyheter: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

Naturvernforbundet forventer og regner med at politiet tar denne saken, som har engasjert så mange, på alvor og setter i gang etterforskning.

Viper 2 foto Ingvar Grastveit

Vipeseier i Time

31.10.2018

Vipene på Mossigemarkene i Time kommune, kan se framtida lysere i møte. Fylkesmannen tillater ikke nydyrking av en av de beste vipelokalitetene i kommunen.

Dalen I

Ulovlig deponi ved Jørpeland?

16.10.2018

Naturvernforbundet i Strand har varslet myndighetene om mulig ulovlig deponi samt forurensende drift av Dalen pukkverk utenfor Jørpeland. Kommunen har nå varslet kontrolltilsyn av virksomheten.

Alle elsker trær

14.09.2018

I hvert fall mange nok til å fylle Lille Maritim i Haugesund og Mostun Natursenter i Stavanger. Tre foredragsholdere, hvorav to forfattere, underholdt 160 tilhørere onsdag og torsdag 12 og 13.september.