• Rogaland
  • Vegvesenet anmeldt for miljøkriminalitet
Denne anmeldelsen ble levert til Rogaland politidistrikt 17. november.

Vegvesenet anmeldt for miljøkriminalitet

Naturvernforbundet i Rogaland har anmeldt Statens vegvesen og Ryfast-prosjektet for miljøkriminalitet. Saken har fått bred mediedekning.

Da Fylkesmannen i Rogaland gjorde en uanmeldt kontroll av Ryfast-prosjektet, fant de en rekke avvik og brudd på utslippstillatelser og forurensingsloven. Fylkesmannen fant blant annet at en drivstofftank som ikke var sikret mot utslipp, vaskevann og dagsonevann som ikke blir renset - og, som alle har fått med seg, at rogalandsfjordene er forsøplet med store mengder plastavfall og armeringsfiber fra Ryfast.

Dette er så grovt, mener Naturvernforbundet i Rogaland, at en anmeldese nå er levert til Rogaland politidistrikt. Du kan lese hele anmeldelsen her.

Saken har også blitt omtalt i flere medier:

NRK Rogaland (tekst): Naturvernforbundet anmelder Ryfast-utslipp

NRK Rogaland (TV): Anmelder Vegvesenet for grov miljøkriminalitet

Teknisk ukeblad: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

Rogalands avis: Naturvernforbundet politianmelder Ryfast

Stavanger Aftenblad: Anmelder vegvesenet for Ryfast-utslipp

E24: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

ABC Nyheter: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

Naturvernforbundet forventer og regner med at politiet tar denne saken, som har engasjert så mange, på alvor og setter i gang etterforskning.

Side 10-11 bore

Ikkje lov å nydyrke skog på Bore

11.05.2018

Ein bonde på Bore i Klepp får ikkje lov til å nydyrke fem dekar skog attmed Jærstrendene landskapsvernområde. Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening har fått medhald i sin klage på vedtaket gjort av politikarane i Klepp.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!