• Rogaland
  • Vegvesenet anmeldt for miljøkriminalitet
Denne anmeldelsen ble levert til Rogaland politidistrikt 17. november.

Vegvesenet anmeldt for miljøkriminalitet

Naturvernforbundet i Rogaland har anmeldt Statens vegvesen og Ryfast-prosjektet for miljøkriminalitet. Saken har fått bred mediedekning.

Da Fylkesmannen i Rogaland gjorde en uanmeldt kontroll av Ryfast-prosjektet, fant de en rekke avvik og brudd på utslippstillatelser og forurensingsloven. Fylkesmannen fant blant annet at en drivstofftank som ikke var sikret mot utslipp, vaskevann og dagsonevann som ikke blir renset - og, som alle har fått med seg, at rogalandsfjordene er forsøplet med store mengder plastavfall og armeringsfiber fra Ryfast.

Dette er så grovt, mener Naturvernforbundet i Rogaland, at en anmeldese nå er levert til Rogaland politidistrikt. Du kan lese hele anmeldelsen her.

Saken har også blitt omtalt i flere medier:

NRK Rogaland (tekst): Naturvernforbundet anmelder Ryfast-utslipp

NRK Rogaland (TV): Anmelder Vegvesenet for grov miljøkriminalitet

Teknisk ukeblad: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

Rogalands avis: Naturvernforbundet politianmelder Ryfast

Stavanger Aftenblad: Anmelder vegvesenet for Ryfast-utslipp

E24: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

ABC Nyheter: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

Naturvernforbundet forventer og regner med at politiet tar denne saken, som har engasjert så mange, på alvor og setter i gang etterforskning.

Eik Foreknuten

Hvor mange hule eiker har Stavanger?

12.03.2018

Det er det ingen som vet i dag. Derfor inviterer vi deg til å være med og kartlegge byens gamle eiker. Vi arrangerer eikerally søndag 18.mars med start fra Mostun natursenter kl 11.

Flaggermus  - hjemmeside

Flaggermusdagar på Haugalandet

26.02.2018

I vinterferien vart det arrangert flaggermusdag med snekring av flaggermuskassar ved Haugesund og Karmøy folkebibliotek. Store og små fann vegen for ein storslått dag med flaggermus i fokus.