• Rogaland
  • Vegvesenet anmeldt for miljøkriminalitet
Denne anmeldelsen ble levert til Rogaland politidistrikt 17. november.

Vegvesenet anmeldt for miljøkriminalitet

Naturvernforbundet i Rogaland har anmeldt Statens vegvesen og Ryfast-prosjektet for miljøkriminalitet. Saken har fått bred mediedekning.

Da Fylkesmannen i Rogaland gjorde en uanmeldt kontroll av Ryfast-prosjektet, fant de en rekke avvik og brudd på utslippstillatelser og forurensingsloven. Fylkesmannen fant blant annet at en drivstofftank som ikke var sikret mot utslipp, vaskevann og dagsonevann som ikke blir renset - og, som alle har fått med seg, at rogalandsfjordene er forsøplet med store mengder plastavfall og armeringsfiber fra Ryfast.

Dette er så grovt, mener Naturvernforbundet i Rogaland, at en anmeldese nå er levert til Rogaland politidistrikt. Du kan lese hele anmeldelsen her.

Saken har også blitt omtalt i flere medier:

NRK Rogaland (tekst): Naturvernforbundet anmelder Ryfast-utslipp

NRK Rogaland (TV): Anmelder Vegvesenet for grov miljøkriminalitet

Teknisk ukeblad: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

Rogalands avis: Naturvernforbundet politianmelder Ryfast

Stavanger Aftenblad: Anmelder vegvesenet for Ryfast-utslipp

E24: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

ABC Nyheter: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

Naturvernforbundet forventer og regner med at politiet tar denne saken, som har engasjert så mange, på alvor og setter i gang etterforskning.

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Skurvedalen II

Jippi! Øvre Skurvedalen blir reservat!

29.03.2019

Øvre del av Skurvedalen i Lysefjorden blir vernet som naturreservat. Fylkesmannen i Rogaland har inngått avtale om frivillig vern med grunneier. Naturvernforbundet jubler!

II_Sol_Gra_flyfoto

Åpne Grannesbekken til Hafrsfjord

19.03.2019

Hafrsfjord trenger å bli tilført rent, friskt vann. Det får ikke fjorden om sykeshusutbyggerne på Ullandhaug får det som de vil. De foreslår at alt overvann fra sykehusområdet skal gå i lukket kulvert til fjorden. – Håpløst gammaldags tenkning, mener Naturvernforbundet.