• Rogaland
  • Vegvesenet anmeldt for miljøkriminalitet
Denne anmeldelsen ble levert til Rogaland politidistrikt 17. november.

Vegvesenet anmeldt for miljøkriminalitet

Naturvernforbundet i Rogaland har anmeldt Statens vegvesen og Ryfast-prosjektet for miljøkriminalitet. Saken har fått bred mediedekning.

Da Fylkesmannen i Rogaland gjorde en uanmeldt kontroll av Ryfast-prosjektet, fant de en rekke avvik og brudd på utslippstillatelser og forurensingsloven. Fylkesmannen fant blant annet at en drivstofftank som ikke var sikret mot utslipp, vaskevann og dagsonevann som ikke blir renset - og, som alle har fått med seg, at rogalandsfjordene er forsøplet med store mengder plastavfall og armeringsfiber fra Ryfast.

Dette er så grovt, mener Naturvernforbundet i Rogaland, at en anmeldese nå er levert til Rogaland politidistrikt. Du kan lese hele anmeldelsen her.

Saken har også blitt omtalt i flere medier:

NRK Rogaland (tekst): Naturvernforbundet anmelder Ryfast-utslipp

NRK Rogaland (TV): Anmelder Vegvesenet for grov miljøkriminalitet

Teknisk ukeblad: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

Rogalands avis: Naturvernforbundet politianmelder Ryfast

Stavanger Aftenblad: Anmelder vegvesenet for Ryfast-utslipp

E24: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

ABC Nyheter: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

Naturvernforbundet forventer og regner med at politiet tar denne saken, som har engasjert så mange, på alvor og setter i gang etterforskning.

Eik

Hvor mange store eiker har vi?

21.05.2017

Noen hundre? Eller kanskje flere tusen? Det er det ingen som vet. De store eikene i Rogaland er ikke systematisk kartlagt. Det kan du gjøre noe med.

Hallgeir-langeland

To nye år med Langeland

25.04.2017

Hallgeir Langeland ble valgt for to nye år som styreleder på fylkeslagets årsmøte i går, mandag 24.april. Årsmøtet sier nei til Jærlina (ytre trase) og fire-felts motorvei til Kristiansand.

Forside rygjavern nr 1-2017

Rygjavern er ute!

21.04.2017

Da skal alle medlemmer i Rogaland ha fått papirutgaven av årets første Rygjavern. Har den gått deg hus forbi kan du laste ned bladfilen her.