Klesbytting

Klesbytting.

Vel blåst klesbyttedag

Søndag 15 april var gamle Mostun fylt til randen av flott tøy og klimabevisste forbrukere.

Klokken 12 var det kø på tunet mens rundt 60 klimabevisste forbrukere ventet på å få byttet til seg pent brukt tøy som del av den store klesbyttefesten. I underkant av 300 plagg fikk seg nytt klesskap denne dagen.

Kjekt var det også å se at mange valgte klimabevisst transportmiddel for å komme seg til arrangementet.

Image

I Stavanger var forbrukerne heldige og kunne velge mellom 3 åpne klesbyttearrangement denne helga. Også i Strand, på Klepp, i Suldal og på Finnøy ble det arrangert klesbytting.

På Mostun var det god stemning og folk var fornøyde med sine nye skatter. Vi tenker derfor å gjenta dette til høsten. Lenge å vente til i høst, sa du? Ikke vent, arranger ditt eget! Klesbyttearrangemetn kan fint arrangeres i liten skala blant venner og venners venner. Vi har et klesstativ og kleshengere som vi låner ut gratis til privatpersoner som vil arrangere egne klesbyttefester. Ta kontakt på post@mostun.no

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.