• Rogaland
  • Vellykket klesbyttearrangement på Mostun
Foto: Sissel Norheim

Lang kø for å bytte tøy.

Vellykket klesbyttearrangement på Mostun

Køen var så lang før det ble åpnet opp for klesbytting i helga at vi måtte slippe ungene inn for å hente ut sine skatter først!

Under den store klesbyttedagen på Mostun natursenter den 7. april leverte 150 personer inn klær til bytte, og over 900 klær, sko, hatter, solbriller og vesker byttet eier i løpet av timene klesbyttemarkedet var åpent.

Lokal klesbytting bidrar til en betydelig miljøeffekt hvis du ikke samtidig kjøper nye klær. Det er flere ulike måter å beregne CO₂-utslipp fra klær på, og det er derfor vanskelig å gi et eksakt tall på hvor stor miljøeffekten av klesbytting er.

Naturvernforbundet har tidligere anlått en miljøgevinst av klesbytte med påstanden "Hvis alle nordmenn byttet til seg tre plagg i året, i stedet for å kjøpe nytt, ville vi kuttet like mye CO₂ som om alle bileiere i Norge lot bilen stå i fem dager". Faktisk.no har valgt å faktasjekke vår påstand, og har konkluderer med at vi underdriver miljøgevinsten av klesbytting. De har konkludert med følgende kommentar. "Hvis vi tar utgangspunkt i tallene Naturvernforbundet bruker, underdriver de effekten av klesbytting kontra det å la bilen stå. For å oppnå like stor effekt som at alle nordmenn bytter tre klesplagg hver, må alle bilene i Norge stå i nesten ti dager og ikke fem".

Hele saken kan du lese her

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Skurvedalen II

Jippi! Øvre Skurvedalen blir reservat!

29.03.2019

Øvre del av Skurvedalen i Lysefjorden blir vernet som naturreservat. Fylkesmannen i Rogaland har inngått avtale om frivillig vern med grunneier. Naturvernforbundet jubler!

II_Sol_Gra_flyfoto

Åpne Grannesbekken til Hafrsfjord

19.03.2019

Hafrsfjord trenger å bli tilført rent, friskt vann. Det får ikke fjorden om sykeshusutbyggerne på Ullandhaug får det som de vil. De foreslår at alt overvann fra sykehusområdet skal gå i lukket kulvert til fjorden. – Håpløst gammaldags tenkning, mener Naturvernforbundet.