• Rogaland
  • Vellykket klesbyttearrangement på Mostun
Foto: Sissel Norheim

Lang kø for å bytte tøy.

Vellykket klesbyttearrangement på Mostun

Køen var så lang før det ble åpnet opp for klesbytting i helga at vi måtte slippe ungene inn for å hente ut sine skatter først!

Under den store klesbyttedagen på Mostun natursenter den 7. april leverte 150 personer inn klær til bytte, og over 900 klær, sko, hatter, solbriller og vesker byttet eier i løpet av timene klesbyttemarkedet var åpent.

Lokal klesbytting bidrar til en betydelig miljøeffekt hvis du ikke samtidig kjøper nye klær. Det er flere ulike måter å beregne CO₂-utslipp fra klær på, og det er derfor vanskelig å gi et eksakt tall på hvor stor miljøeffekten av klesbytting er.

Naturvernforbundet har tidligere anlått en miljøgevinst av klesbytte med påstanden "Hvis alle nordmenn byttet til seg tre plagg i året, i stedet for å kjøpe nytt, ville vi kuttet like mye CO₂ som om alle bileiere i Norge lot bilen stå i fem dager". Faktisk.no har valgt å faktasjekke vår påstand, og har konkluderer med at vi underdriver miljøgevinsten av klesbytting. De har konkludert med følgende kommentar. "Hvis vi tar utgangspunkt i tallene Naturvernforbundet bruker, underdriver de effekten av klesbytting kontra det å la bilen stå. For å oppnå like stor effekt som at alle nordmenn bytter tre klesplagg hver, må alle bilene i Norge stå i nesten ti dager og ikke fem".

Hele saken kan du lese her

Majoren foto RM

Lyst å gjøre en innsats for sjøfuglene?

05.04.2017

Da kan du møte opp i båthavna ved Børevigå kl 18 på fredag og bli med Naturvernforbundet på ryddesafari. Vi skal nemlig rydde fem av Stavangers seks egenerklærte sjøfuglreservater.

Marøy olaf

Dugnadsrekord i 2016

05.04.2017

Naturvernforbundet på Nord-Jæren (NNJ) satte ny dugnadsrekord i 2016 takket være Olaf Schraml. Han var i en periode arbeidsledig og jobbet dugnad på flere av lokallagets dugnadsprosjekter.

Bilde04

Fylkeslaget har årsmøte 24.april

02.04.2017

24.april er det klart for årsmøte i Naturvernforbundet i Rogaland. Møtet starter kl 18 i Inge Steenslands Hus (Mostun natursenter) og blir etterfulgt av utstillingsåpning kl 19.30.

Fossbrekka II foto SGV

La Fossbrekka leve!

02.04.2017

Det er ikke akseptabelt å bygge ut Øvre og Nedre Lanes kraftverk i det varig vernete Bjerkreimsvassdraget, mener Naturvernforbundet. Flertallet i Rogaland fylkesutvalg er av samme oppfatning.