• Rogaland
  • Vellykket klesbyttearrangement på Mostun
Foto: Sissel Norheim

Lang kø for å bytte tøy.

Vellykket klesbyttearrangement på Mostun

Køen var så lang før det ble åpnet opp for klesbytting i helga at vi måtte slippe ungene inn for å hente ut sine skatter først!

Under den store klesbyttedagen på Mostun natursenter den 7. april leverte 150 personer inn klær til bytte, og over 900 klær, sko, hatter, solbriller og vesker byttet eier i løpet av timene klesbyttemarkedet var åpent.

Lokal klesbytting bidrar til en betydelig miljøeffekt hvis du ikke samtidig kjøper nye klær. Det er flere ulike måter å beregne CO₂-utslipp fra klær på, og det er derfor vanskelig å gi et eksakt tall på hvor stor miljøeffekten av klesbytting er.

Naturvernforbundet har tidligere anlått en miljøgevinst av klesbytte med påstanden "Hvis alle nordmenn byttet til seg tre plagg i året, i stedet for å kjøpe nytt, ville vi kuttet like mye CO₂ som om alle bileiere i Norge lot bilen stå i fem dager". Faktisk.no har valgt å faktasjekke vår påstand, og har konkluderer med at vi underdriver miljøgevinsten av klesbytting. De har konkludert med følgende kommentar. "Hvis vi tar utgangspunkt i tallene Naturvernforbundet bruker, underdriver de effekten av klesbytting kontra det å la bilen stå. For å oppnå like stor effekt som at alle nordmenn bytter tre klesplagg hver, må alle bilene i Norge stå i nesten ti dager og ikke fem".

Hele saken kan du lese her

Fylling

Seier til lokallaget i Strand

21.02.2017

Miljødirektoratet har sagt nei til planene om å lage en 56 dekar stor steinfylling i Jørpelandsvågen. - Det nytter å drive med naturvern, fastslår en fornøyd lokallagsleder i Strand, Egil Tjensvold.

Oppdrett bekymrer organisasjonene

20.02.2017

Årsmøtet i Forum for Natur og Friluftsliv, Rogaland mener dagens produksjon av oppdrettslaks ikke er bærekraftig. Organisasjonene krever lukkede anlegg.

Mostun med stol ute

Tusen takk stolgivere!

09.02.2017

Salget av Mostunstoler innbrakte 85 500 kroner. - Det er en fantastisk flott gave til vårt nye formidlingsbygg på Mostun, skryter styreleder Hallgeir Langeland.