• Rogaland

Vil du gi en julegave som gleder mottakeren lenge, og som passer til alle aldre?

Har du en eller flere som du skal gi julegave til, men som allerede har alt? Da er vårt tips å gi en fuglekasse som vil glede både fugler og mennesker i lang tid!

Med en fuglekasse vil fuglene ha et tilpasset sted å hekke, og eieren vil har gleden av å følge utviklingen i kassen i flere år fremover. Fuglekassene leveres med fast lokk og åpning i front for årlig rens. Vi har to størrelser – en meisekasse og en stærkasse.

Fuglekassesettene vi selger her på Mostun er produsert av kortreist furu ved attføringsbedriften Uninor. Det er Uninor Service i Sokndal som lager, pakker og leverer kassene.

Utsalgspris er 150,- (130,- for medlemmer i Naturvernforbundet).

Kom innom for en hyggelig handel i kafeens åpningstid eller i vanlig kontortid.

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.11.2018

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018 | Sist oppdatert: 28.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018 | Sist oppdatert: 13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018 | Sist oppdatert: 30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.