Vipene får beholde hekkeområdet sitt Mossige i Time. Foto: Jostein Grastveit

Vipene får beholde hekkeområdet sitt Mossige i Time. Foto: Jostein Grastveit.

Vipeseier i Time

Vipene på Mossigemarkene i Time kommune, kan se framtida lysere i møte. Fylkesmannen tillater ikke nydyrking av en av de beste vipelokalitetene i kommunen.

Det skjer etter at Norsk ornitologisk forening, Rogaland og Naturvernforbundet påklaget et vedtak gjort av politikerne i Time. Rådmannen i kommunen tok parti med vipene, men det gjorde ikke politikerflertallet. De ga bonden tillatelse til å dyrke 17 dekar fuktig innmarksbeite  der det i 2014 hekker 20 par viper.

Klagen fra organisasjonene ble avvist av politikerne som har vipe i kommunevåpenet og som ved tidligere anledninger har uttrykt stor omsorg for vipene. Men det er bare verbalt. Når det kommer til stykket er vipene likevel ikke mye verdt.

Fylkesmannen er vipenes reddende engel. Nydyrkingstillatelsen er kjent ugyldig og vipene kan se våren på Mossige lyst i møte.

Vipebestanden på Jæren er nesten halvert de siste 30 åra. I andre kommuner i fylket har den vakre vadefuglen i jordbrukslandskapet forsvunnet helt. Så ille har det gått med vipa at den nå står på rødlista som sterkt truet. Det må være et mål å få vipa ut av rødlista. Skal det skje må bøndene og lokalpolitikerne stille opp for vipa og ikke gjøre sitt beste for å utrydde den.

Artikkelen ble sist oppdatert: 31.10.2018

Jubileum-90-år

90 år i år!

18.04.2018 | Sist oppdatert: 18.04.2018

Naturvernforbundet i Rogaland ble stiftet på Stavanger Museum 30.januar i 1928. Det betyr at vi er 90 år i år!

Jærbanen

Samferdsel og krafteksport på årsmøtet

21.03.2018 | Sist oppdatert: 21.03.2018

Dobbeltspor til Kviamarka og bane i stedet for bussvei på Nord-Jæren, foreslår styret i en samferdelsplan som blir lagt fram for årsmøtet 9.april. Styret mener også at den konsesjonssøkte Skottlandskabelen "Northconnect" må konsekvensutredes bedre.

NiR styret

Årsmøte i NiR mandag 9.april

21.03.2018 | Sist oppdatert: 21.03.2018

Mandag 9.april kl. 17 holder Naturvernforbundet i Rogaland årsmøte i Stavanger kulturhus, Møteplassen. Etter årsmøtet blir det innlegg og debatt om Sørlandsbanen.