Vipene får beholde hekkeområdet sitt Mossige i Time. Foto: Jostein Grastveit

Vipene får beholde hekkeområdet sitt Mossige i Time. Foto: Jostein Grastveit.

Vipeseier i Time

Vipene på Mossigemarkene i Time kommune, kan se framtida lysere i møte. Fylkesmannen tillater ikke nydyrking av en av de beste vipelokalitetene i kommunen.

Det skjer etter at Norsk ornitologisk forening, Rogaland og Naturvernforbundet påklaget et vedtak gjort av politikerne i Time. Rådmannen i kommunen tok parti med vipene, men det gjorde ikke politikerflertallet. De ga bonden tillatelse til å dyrke 17 dekar fuktig innmarksbeite  der det i 2014 hekker 20 par viper.

Klagen fra organisasjonene ble avvist av politikerne som har vipe i kommunevåpenet og som ved tidligere anledninger har uttrykt stor omsorg for vipene. Men det er bare verbalt. Når det kommer til stykket er vipene likevel ikke mye verdt.

Fylkesmannen er vipenes reddende engel. Nydyrkingstillatelsen er kjent ugyldig og vipene kan se våren på Mossige lyst i møte.

Vipebestanden på Jæren er nesten halvert de siste 30 åra. I andre kommuner i fylket har den vakre vadefuglen i jordbrukslandskapet forsvunnet helt. Så ille har det gått med vipa at den nå står på rødlista som sterkt truet. Det må være et mål å få vipa ut av rødlista. Skal det skje må bøndene og lokalpolitikerne stille opp for vipa og ikke gjøre sitt beste for å utrydde den.

Artikkelen ble sist oppdatert: 31.10.2018

Side 20 flom

Over og ut for olje og gass?

31.08.2017 | Sist oppdatert: 31.08.2017

Må vi fase ut oljevirksomheten for å nå våre klimamål? Eller skal vi lete mer for å opprettholde virksomheten i uoverskuelig framtid? Vi tar debatten på Mostun natursenter lørdag kl 16 til 18. 11 partier kommer. Kommer du?

Rekordstort program i høst!

31.08.2017 | Sist oppdatert: 31.08.2017

Aldri tidligere har vi hatt et større høstprogram enn i år. Foredrag på torsdager, familieaktiviteter på søndagene og mye mer. Programmet omfatter Mostun natursenter i tillegg til friluftshuset Orre og friluftshuset Kvassheim. Flere av arrangementene er i regi av Besøkssenter våtmark Jæren.

Side 2 styret

Siste Rygjavern ute nå

31.08.2017 | Sist oppdatert: 31.08.2017

En fyldig og innholdsrik utgave av Rygjavern har ankommet medlemmenes postkasser i disse dager. Her får du vite hva styre og administrasjon har drevet med siden forrige utgave i april.

Rykand, nesten heile, pan

Ikke rør fossene i Årdal

21.05.2017 | Sist oppdatert: 21.05.2017

Clemens Kraft har fått vann på mølla er utbyggingen av Ullestadelva i Årdal. Nå vil kraftselskapet rørlegge det meste av de resterende elvene og fossene i heia. Men motstanden er massiv.