Vipene får beholde hekkeområdet sitt Mossige i Time. Foto: Jostein Grastveit

Vipene får beholde hekkeområdet sitt Mossige i Time. Foto: Jostein Grastveit.

Vipeseier i Time

Vipene på Mossigemarkene i Time kommune, kan se framtida lysere i møte. Fylkesmannen tillater ikke nydyrking av en av de beste vipelokalitetene i kommunen.

Det skjer etter at Norsk ornitologisk forening, Rogaland og Naturvernforbundet påklaget et vedtak gjort av politikerne i Time. Rådmannen i kommunen tok parti med vipene, men det gjorde ikke politikerflertallet. De ga bonden tillatelse til å dyrke 17 dekar fuktig innmarksbeite  der det i 2014 hekker 20 par viper.

Klagen fra organisasjonene ble avvist av politikerne som har vipe i kommunevåpenet og som ved tidligere anledninger har uttrykt stor omsorg for vipene. Men det er bare verbalt. Når det kommer til stykket er vipene likevel ikke mye verdt.

Fylkesmannen er vipenes reddende engel. Nydyrkingstillatelsen er kjent ugyldig og vipene kan se våren på Mossige lyst i møte.

Vipebestanden på Jæren er nesten halvert de siste 30 åra. I andre kommuner i fylket har den vakre vadefuglen i jordbrukslandskapet forsvunnet helt. Så ille har det gått med vipa at den nå står på rødlista som sterkt truet. Det må være et mål å få vipa ut av rødlista. Skal det skje må bøndene og lokalpolitikerne stille opp for vipa og ikke gjøre sitt beste for å utrydde den.

Artikkelen ble sist oppdatert: 31.10.2018

Majoren foto RM

Lyst å gjøre en innsats for sjøfuglene?

05.04.2017 | Sist oppdatert: 05.04.2017

Da kan du møte opp i båthavna ved Børevigå kl 18 på fredag og bli med Naturvernforbundet på ryddesafari. Vi skal nemlig rydde fem av Stavangers seks egenerklærte sjøfuglreservater.

Marøy olaf

Dugnadsrekord i 2016

05.04.2017 | Sist oppdatert: 05.04.2017

Naturvernforbundet på Nord-Jæren (NNJ) satte ny dugnadsrekord i 2016 takket være Olaf Schraml. Han var i en periode arbeidsledig og jobbet dugnad på flere av lokallagets dugnadsprosjekter.

Bilde04

Fylkeslaget har årsmøte 24.april

02.04.2017 | Sist oppdatert: 02.04.2017

24.april er det klart for årsmøte i Naturvernforbundet i Rogaland. Møtet starter kl 18 i Inge Steenslands Hus (Mostun natursenter) og blir etterfulgt av utstillingsåpning kl 19.30.

Fossbrekka II foto SGV

La Fossbrekka leve!

02.04.2017 | Sist oppdatert: 02.04.2017

Det er ikke akseptabelt å bygge ut Øvre og Nedre Lanes kraftverk i det varig vernete Bjerkreimsvassdraget, mener Naturvernforbundet. Flertallet i Rogaland fylkesutvalg er av samme oppfatning.