Bybanen Bergen I foto ET

Bybane er ryggraden

08.11.2012

- Naturvernforbundet er overbevist om at bybane i en helt annen grad enn bussvei vil utløse det byutvikingspotensialet som ligger i tilknytning til 1. byggtrinn: Stavanger, Forus Sandnes med sidegren til Sola. Selvsagt må også busstilbudet og anlegg for myke trafikanter forsterkes, og det må legges restriksjoner på privatbilbruk, skriver Naturvernforbundet i en høringsuttalelse til regionplan for Jæren.

DSCF3008

Vegbygging utfordrer klimaforlik

17.04.2012

Gjelder ikke klimatiltak i samferdselssektoren? Hvorfor er i så fall klima- og miljøaspektene fraværende i debatten om nye vegprosjekter, spør Helge Jansen. Han mener det er kanskje større behov for et samferdselsforlik enn ett klimaforlik på Stortinget.

Ryfast-protest på Arneageren torsdag

28.11.2011

Torsdag 1.desember samles alle Ryfast-motstandere på Arneageren. Bak arrangementet, som starter kl. 18, står en rekke frivillige organisasjoner og politiske partier. Ryfast-prosjektet er en fortidslevning og en miljøbombe som regjering og storting må avvise.

Bybanen Bergen I foto ET

Ingen vei utenom bybane

16.11.2011

"Bybanen vil være et viktig – og avgjørende – supplement til buss og jernbane, og vil betjene knutepunkt som i dag ikke betjenes av Jærbanen", skriver en av Bybanens fedre, Bjarte Hetland. Bjarte har en fortid som samferdseslspolitiker i fylket, og er nå styremedlem i Naturvernforbundet.