Dette er temaene Naturvernforbundet i Rogaland jobber med

Naturvernforbundet i Rogaland jobber med en rekke natur- og miljøsaker. Les mer om de ulike sakene vi jobber med her

Stein B Vitenfabrikken

Ikke håp for ternene

18.10.2011

Flere sjøfuglbestander har kollapset på Vestlandet de siste 20-30 årene. Verst ser det ut for ternene og lomvien som i verste fall kan bli utryddet i løpet av de neste 40-åra. - Bare 50 hekkene ternepar i Hordaland i år forteller om en art i fritt fall, fastslo Stein Byrkjeland i sitt foredrag på Vitenfabrikken torsdag 13.oktober.

Side 9 buss

Ta bussen til naturen

11.09.2011

Hva med å ta bussen neste gang du skal ut på tur? Faktisk er det enkelte turer som blir bedre med buss fordi du slipper å gå tilbake samme vei for å hente bilen. Naturvernforbundet og Stavanger Turistforening har laget fem turforslag med bruk av buss og båt på Nord-Jæren.

Preikestolen wikipedia

Krever supplerende nasjonalparkplan

29.08.2011

Naturvernforbundet samlet til landsmøte på Hamar i helga, krever at det straks blir satt i gang arbeid med en supplerende nasjonalparkplan. Behovet for dette er allerede godt dokumentert, mener landsmøtet som blant annet viser til de nasjonale og internasjonale verneverdiene i Preikestolområdet som ikke har vernestatus.

Buss

Stavanger midt på treet

29.08.2011

Stavangers transportpolitikk er lite fremtidsrettet, og viser ingen miljøsatsing over gjennomsnittet. Det mener Naturvernforbundet etter å ha vurdert byens innsats på arealbruk og transport knyttet til Framtidens Byer-prosjektet.