Dette er temaene Naturvernforbundet i Rogaland jobber med

Naturvernforbundet i Rogaland jobber med en rekke natur- og miljøsaker. Les mer om de ulike sakene vi jobber med her

Vipedebatten bør nyanseras

11.08.2011

Er det rovviltet som er det største trugsmålet mot vipa og andre bakkehekkande arter i jordbrukslandskapet på Jæren? Neppe, meiner vilforvalter Anders T. Braa i miljøvernavdelinga hjå fylkesmannen.

Ny runde for Grieg Seafood

16.07.2011

Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) opphever fylkesmannens vedtak om å avslå Grieg Seafoods søknad om ny oppdrettslokalitet ved Norheimsøy i Sjernarøyene. Saken er ikke godt nok opplyst og fylkesmannen må gjøre en ny vurdering av søknaden, krever Klif.

Lostur

Våtmarksutstilling på Kvassheim

15.07.2011

Jæren har 23 våtmarksreservater med internasjonal vernestatus, såkalte RAMSAR-områder. Nå kan du gjøre deg kjent med våtmarkene på en spennende utstillingen i friluftsfyret Kvassheim. Utstillingen kan du også se på en ny web-side.

Bergknapp - Bengt Tovslid sitter

Grønt lys for grønne tak

08.07.2011

Et tak fullt av blomster, er ikke bare vakkert og bra for byenes biologiske mangfold. Sedumtak med bergknapp forlenger også takets levetid, gir pluss i CO2-regnskapet og reduserer avrenning til kommunale avløp. Det nye hotellet i Løkkeveien i Stavanger har grønt tak, og byens nye konserthus blir det neste.