Dette er temaene Naturvernforbundet i Rogaland jobber med

Naturvernforbundet i Rogaland jobber med en rekke natur- og miljøsaker. Les mer om de ulike sakene vi jobber med her

DSCF0005

Ny fylling i Sørmarka

02.07.2011

Stavanger kommune har verken vilje eller evne til å hindre fyllinger i friområdet i Sørmarka. Fire år etter den forrige ulovlige fylllingen, er grunneier i gang igjen. Som sist er det er et såkalt "vassjukt" beite ved Sørmarkaveien som blir drenert og fylt med grus, stein og jord.

DSCF1459 kopi

La Ryfylkeøyer forbli øyer

20.06.2011

Rogaland fylkeskommune vil bygge fem bruer, sjøfyllinger og flere kilometer nye veier mellom sju små øyer i Ryfylke. Naturvernforbundet mener planene vil virke totalt raserende i en av de få øygruppene i Ryfylke som er lite berørt av tekniske inngrep. Miljøkostnadene ved prosjektet er langt større enn den økonomiske samfunnsnytten, hevder forbundet.

Normal_260710_6631__ja_lun

Sjå Rogalands vakraste fjelldal

20.06.2011

Kvanndalen landskapsvernområde inst i Suldal kommune er meir enn dalen som har gjeve namn til området. Her finn vi også Rogalands tre høgaste fjelltoppar, ein rik flora, viktige trekkvegar for villreinen og mange kulturminne i samband med ferdsle, stølsdrift og reinsdyrfangst. No kan du sjå film fra eit av dei vakraste naturområda i Rogaland.

Gydalen foto T

For stor utbygging i Gydalen

03.06.2011

Dalane Kraft søker om en omfattende kraftutbygging i Hellelandsvassdragets nedbørfelt. Selv om en del av området allerede er utbygd til kraftformål mener Naturvernforbundet utbyggingsplanene er for omfattende og medfører store tap av inngrepsfrie naturområder.