Dette er temaene Naturvernforbundet i Rogaland jobber med

Naturvernforbundet i Rogaland jobber med en rekke natur- og miljøsaker. Les mer om de ulike sakene vi jobber med her

Slepe cruisebåter i havna?

20.05.2011

Mudderet i Stavanger havnebasseng er fullt av farlige miljøgifter. Så lenge mudderet ligger i ro, utgjør de mindre fare for mennesker og dyrs helse. Men når cruiseskipene inntar Vågen blir mudderet virvelet opp og ført med strømmen over store avstander. Naturvernforbundet ber kommunen vurdere bruk av slepebåter dersom dette kan redusere oppvirvlingen av giftig mudder.

Flytende fugleholme tegning Kurt Wathne

Fugleholmer kommer i Mosvatnet!

15.05.2011

Så er det klart: Mosvatnet skal få flyteholmer i Mosvatnet, i påvente av permanente holmer. Det bekrefter leder i hovedutvalget for miljø og utbygging, Kjell Erik Grøsfjeld (H) overfor Aftenbladet lørdag 14.mai. Naturvernforbundet er strålende fornøyd.

68B15B3DC78911DB

Ingen Hyde Park i Mosvatnet!

06.05.2011

Kulturstyret i Stavanger vil ikke ha noen Hyde Park ved Mosvatnet. Politikerne mener Mosvatnets unike naturmangfold må være retningsgivende for utviklingen av området. Parketatens forslag til disposisjonsplan har fått et fortjent skudd for baugen.

DSCF0048

Endelig ferdselsforbud på sjøfugholmer

29.04.2011

Fem år etter at Stavanger kommune gjorde vedtak om å verne seks hekkeholmer for sjøfugl, er vernet nå gjennomført. Torsdag 28 april ble holmene skiltet med ilandstigningsforbud fram til 1.august. - En god dag for hardt pressede sjøfuglbestander, fastslår fylkesleder i Naturvernforbundet, Eirin Hivand Haneberg.