Samferdsel

Vi reiser mer, og vi reiser lenger. Siden 1965 er antall reiser tredoblet, og vi reiser fire ganger så langt. Og mest av alt reiser vi med bil - faktisk har bruken av personbil blitt mer enn femdoblet i løpet av de siste 40 årene. Det har store følger for miljøet.

Mer enn en firedel av klimagassutslippene her i landet kommer fra samferdselssektoren. Både veitrafikk, sjøtransport og flytrafikk som står for betydelige utslipp.

Men klimagassutslipp er ikke det eneste miljøproblemet veitrafikken må ta på sin kappe. Luftforurensing både i form av eksos og svevestøv er også et stort problem, og biltransport er den største bidragsyteren til luftforurensingen i de største byene. I tillegg krever infrastrukturen mye areal. Stadig flere motorveier bidrar til å bygge ned verdifull natur og matjord.

Mer veier = mer utslipp

Mye tyder på at trafikken øker når det blir enklere og raskere å kjøre bil. En rapport fra Statens vegvesen i 2008 viste at bygging av firefelts vei i Telemark og Aust-Agder vil øke klimagassutslippene fra veiene i området med ca. 40 prosent. Utslippsveksten skyldes økt drivstofforbruk når farten øker, og at biltrafikken vokser når det går raskere å kjøre.

Trafikkveksten bidrar til økte utslipp – begrensinger nødvendig

Dermed er vi inne på det største problemet i samferdselsektoren, nemlig at trafikken har økt jevnt og trutt. Og prognosene peker i samme retning. For miljøet er det derfor viktig å arbeide for at transportbehovet dempes, bl.a. gjennom en bevisst arealpolitikk i kommunene, gjennom å slutte å bygge nye veier og rullebaner, og gjennom avgifter som tar hensyn til trafikkens miljøulemper.

Samtidig er det viktig å legge til rette for at folk kan kunne transportere seg så miljøvennlig som mulig. De myke trafikantene må ha førsteretten, og kollektivtransporten må bli bedre og mer effektiv, særlig i og rundt de større byene. Mellom de største byene der trafikken er stor, trenger vi høyhastighetsbaner som gjør flyet overflødig og samtidig reduserer behovet for tungtransport på vei.

Ny teknologi trengs - men må brukes fornuftig

Det er ingen tvil om at ny teknologi er viktig for å redusere transportsektorens miljøbelastning. Men dersom trafikken fortsetter å vokse, vil deler av vinninga gå opp i spinninga. Da trengs det enda hardere virkemidler for å komme i mål. Ny teknologi må derfor kombineres med tiltak som reduserer transportomfanget og får mer av persontransporten over fra bil og fly til sykkel og kollektivtransport, samtidig som godstransporten i størst mulig grad må over på sjø og bane.

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.09.2018

Nyheter

IMG_20190819_105017074_HDR

- Elendig klimapolitikk å fjerne nullvekstmålet

19.08.2019

Naturvernforbundet er sterke motstandere av å kutte det gjeldende målet om null vekst i biltrafikken i våre store byer. - Regjeringen bereder grunnen for økt biltrafikk, kø, kork og kaos, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Trikk 3 oslo

Helhetlig og god klimastrategi fra byrådet

09.08.2019

Byrådet i Oslo har i dag lagt fram sin klimastrategi for Oslo fram mot 2030. – Strategien har gode og ambisiøse mål for reduksjon klimagassutslippene i Oslo, i tråd med tidligere vedtak. Det betyr blant annet kraftig satsing på sykkel og kollektivtransport og overgang til kjøretøy med lave eller ingen direkte klimagassutslipp.

MS-Stavangerfjord-2018-Langesund-04-FJL-00780-+Foto_Thomas_Oestberg-Jacobsen

- Ferjerederiene har en stor jobb å gjøre

05.07.2019

Oppdaterte utslippstall fra ferjer i Europa viser noe høyere utslippstall enn tidligere beregnet, spesielt fra hurtiggående båter. Likevel vil en kombinasjon av båt og tog oftest være mer klimavennlig enn å ta fly på Europaferien.

Skjermbilde

Jo, Erna bør ha dårlig samvittighet for å fly!

29.06.2019

Flyskam-debatten raser etter at statsminister Erna Solberg uttalte at nordmenn ikke skal føle skam for å fly på ferie. – Er det noen som bør føle på flyskammen, er det politikerne som har storsatset på den mest klimafiendtlige måten å reise på, sier Naturvernforbundets generalsekretær Maren Esmark.

Finse tarje sælen lavik

Norge – landet med trege tog og mange fly

28.01.2019

Nordmenn flyr fire ganger oftere innenlands enn de som flyr nest mest i Europa. Vi har i tillegg noen av verdensdelens tregeste langdistansetog, og slår kun Romania og Bulgaria. Dette er et resultat av en bevisst politikk gjennom tiår, for å fremme fly og bil på bekostning av miljøvennlige alternativer.

Godstog

– Godstransport på jernbane kan kollapse

04.09.2018

Til tross for at "alle" ønsker mer godstransport til jernbanen, så reduseres virksomheten. Dersom denne trenden fortsetter frykter Naturvernforbundet at godstransport på jernbane kan kollapse, med store konsekvenser for klimagassutslipp, miljø og trafikksikkerhet.

Oslo lufthavn Gardermoen
Tredje rullebane på Gardermoen:

Stans planlegging av tredje rullebane

20.02.2018

Naturvernforbundet har sammen med ti andre organisasjoner sendt et felles brev til klima- og miljøministeren Ola Elvestuen, hvor vi ber om at planlegging av ny rullebane på Gardermoen stanses.

E6 og Østfoldbanen ved Hølen i Vestby Foto Leif Harald Ruud
Statsbudsjettet 2018:

Flere motoveier - mindre natur og matjord

12.10.2017

Regjeringens forslag til statsbudsjett på samferdselsfeltet innebærer fullt trøkk på utbygging av motorveier gjennom selskapet Nye Veier AS. – Vi snakker her om store utbygginger som styrker bilens konkurransekraft, styrker godstransport på vei framfor bane og gir mer transport totalt sett. Og ikke minst gir de nye veiene store inngrep i natur og matjord, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Viser fra 1 til 8 av totalt 80 artikler

Relaterte tema