Samferdsel

Vi reiser mer, og vi reiser lenger. Siden 1965 er antall reiser tredoblet, og vi reiser fire ganger så langt. Og mest av alt reiser vi med bil - faktisk har bruken av personbil blitt mer enn femdoblet i løpet av de siste 40 årene. Det har store følger for miljøet.

Mer enn en firedel av klimagassutslippene her i landet kommer fra samferdselssektoren. Både veitrafikk, sjøtransport og flytrafikk som står for betydelige utslipp.

Men klimagassutslipp er ikke det eneste miljøproblemet veitrafikken må ta på sin kappe. Luftforurensing både i form av eksos og svevestøv er også et stort problem, og biltransport er den største bidragsyteren til luftforurensingen i de største byene. I tillegg krever infrastrukturen mye areal. Stadig flere motorveier bidrar til å bygge ned verdifull natur og matjord.

Mer veier = mer utslipp

Mye tyder på at trafikken øker når det blir enklere og raskere å kjøre bil. En rapport fra Statens vegvesen i 2008 viste at bygging av firefelts vei i Telemark og Aust-Agder vil øke klimagassutslippene fra veiene i området med ca. 40 prosent. Utslippsveksten skyldes økt drivstofforbruk når farten øker, og at biltrafikken vokser når det går raskere å kjøre.

Trafikkveksten bidrar til økte utslipp – begrensinger nødvendig

Dermed er vi inne på det største problemet i samferdselsektoren, nemlig at trafikken har økt jevnt og trutt. Og prognosene peker i samme retning. For miljøet er det derfor viktig å arbeide for at transportbehovet dempes, bl.a. gjennom en bevisst arealpolitikk i kommunene, gjennom å slutte å bygge nye veier og rullebaner, og gjennom avgifter som tar hensyn til trafikkens miljøulemper.

Samtidig er det viktig å legge til rette for at folk kan kunne transportere seg så miljøvennlig som mulig. De myke trafikantene må ha førsteretten, og kollektivtransporten må bli bedre og mer effektiv, særlig i og rundt de større byene. Mellom de største byene der trafikken er stor, trenger vi høyhastighetsbaner som gjør flyet overflødig og samtidig reduserer behovet for tungtransport på vei.

Ny teknologi trengs - men må brukes fornuftig

Det er ingen tvil om at ny teknologi er viktig for å redusere transportsektorens miljøbelastning. Men dersom trafikken fortsetter å vokse, vil deler av vinninga gå opp i spinninga. Da trengs det enda hardere virkemidler for å komme i mål. Ny teknologi må derfor kombineres med tiltak som reduserer transportomfanget og får mer av persontransporten over fra bil og fly til sykkel og kollektivtransport, samtidig som godstransporten i størst mulig grad må over på sjø og bane.

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.09.2018

Ved-Mjolfjell-NSB-01472

Krever flere tog på de lange strekningene

29.08.2019

Hyppigere togavganger, flere sovevogner, raske tog uten bytte til København og enklere ruteinformasjon og billettbestilling. Det er blant kravene som Naturvernforbundet har oversendt samferdselsminister Jon Georg Dale.

IMG_20190819_105017074_HDR

- Elendig miljøpolitikk å fjerne nullvekstmålet

19.08.2019

Naturvernforbundet er sterke motstandere av å kutte det gjeldende målet om null vekst i biltrafikken i våre store byer. - Regjeringen bereder grunnen for økt biltrafikk, kø, kork og kaos, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Trikk 3 oslo

Helhetlig og god klimastrategi fra byrådet

09.08.2019

Byrådet i Oslo har i dag lagt fram sin klimastrategi for Oslo fram mot 2030. – Strategien har gode og ambisiøse mål for reduksjon klimagassutslippene i Oslo, i tråd med tidligere vedtak. Det betyr blant annet kraftig satsing på sykkel og kollektivtransport og overgang til kjøretøy med lave eller ingen direkte klimagassutslipp.

MS-Stavangerfjord-2018-Langesund-04-FJL-00780-+Foto_Thomas_Oestberg-Jacobsen

- Ferjerederiene har en stor jobb å gjøre

05.07.2019

Oppdaterte utslippstall fra ferjer i Europa viser noe høyere utslippstall enn tidligere beregnet, spesielt fra hurtiggående båter. Likevel vil en kombinasjon av båt og tog oftest være mer klimavennlig enn å ta fly på Europaferien.