Foto: Naturvernforbundet

Arendalsuka:

Bygger dobbeltspor i Arendal sentrum

- Tida er inne for bedre og raskere tog til Arendal! Dette sier Marte Rostvåg Ulltveit-Moe fra Naturvernforbundet i Kristiansand, som kjemper for en oppgradering av 75 år gamle Sørlandsbanen.

I dag var Naturvernforbundet i Arendal for å feire både nye og gamle tog. Beregninger fra Jernbaneforum Sør viser at en sammenkobling av toglinjene mellom Brokelandsheia og Porsgrunn vil spare miljøvennlige togpassasjerer for mye tid på vei til  Oslo.

- Det er ikke uten grunn at vi kaller dette for en genistrek! I år fyller Sørlandsbanen 75 år. Nå bør vi bygge den ut, så Sørlandsbanen kan bli et godt og miljøvennlig alternativ i 75 år til, stråler Ulltveit-Moe.

Stilte opp i kostymer
Naturvernforbundet stilte i dag opp på torget under Arendalsuka, for å spre kunnskap om «genistreken». Miljøvernerne var utkledd standsmessig i klær anno 1938 – forrige år det ble satsa ordentlig på tog langs sørlandet, og hadde trukket et eget dobbeltspor tvers over gata ved Pollen i Arendal sentrum.

- Naturvernforbundet arbeider for bedre toglinjer over hele landet, men strekningen Oslo-Stavanger er spesielt viktig, fortsetter Ulltveit-Moe.

Reidar Braathen i Jernbaneforum Sør sto sammen med Naturvernforbundet i Arendal. Han mener Sørvestbanen er en kjempemulighet for Sørlandet.

- I 2035 vil over 2,5 millioner mennesker bo langs denne strekningen. Dette kan gi enorm vekst og næring til Norges mest folkerike region, sier Braathen.

75 år er nok tid å vente
Kraftig befolkningsvekst i de større byregionene vil øke utfordringene ytterligere. Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet var også i Arendal i dag. Hun mener 75 år er lenge nok å vente på et oppgradert og miljøvennlig jernbanenett langs Sørlandet.

- Toget må inn i valgkampen. Vi nordmenn er så altfor tålmodige, vi venter på forsinkede tog, står som sild i tønne når det først kommer og er takknemlige så lenge det ikke regner. Men nå er det på tide å bli utålmodig! Hvis vi skal få et bærekraftig samfunn trenger vi et godt tognett, ikke større motorveier og flyplasser.