Faksimile fra nrk.no

Faksimile fra nrk.no.

Jo, Erna bør ha dårlig samvittighet for å fly!

Flyskam-debatten raser etter at statsminister Erna Solberg uttalte at nordmenn ikke skal føle skam for å fly på ferie. – Er det noen som bør føle på flyskammen, er det politikerne som har storsatset på den mest klimafiendtlige måten å reise på, sier Naturvernforbundets generalsekretær Maren Esmark.

- Jeg oppfatter statsmininisterens utsagn som et forsøk på å latterliggjøre og håne de som setter ord på klimaangsten sin ved å innrømme at de skammer seg for å fly. Det er helt uholdbart. Politikerne gjør ikke nok for å stanse klimaendringene, og da er det helt naturlig at folk får klimaangst og føler flyskam, sier Esmark.

Nordmenn flyr fire ganger oftere innenriks enn svenskene, som er de som flyr nest mest innenriks i Europa. Også på utenlandsreiser flyr nordmenn langt mer enn snittet: det er kun islendingene, malteserne og kypriotene som flyr mer enn oss. Alle disse landene ligger på øyer uten fastlandsforbindelse.

Europa koker i sommer, med hetebølge og rekordtemperaturer. I fjor herjet skogbrannene og Norge tørket. Hundretusener av ungdom tar til gatene verden over fordi de frykter klimaendringene og for markere sin misnøye mot handlingslammede politikere.

- I vinter har vi sett den største demonstrasjonen med ungdom i Norge noensinne! Statsministerens svar er å dele ut enda flere letekonsesjoner for olje. Andre europeiske land kutter klimautslipp, mens Norge øker sine. Dette gjør det flaut å være norsk. Her ser vi land etter land øke sine klimamål og erklære klimakrise, mens vår egen statsminister snakker om «bompengekrise», sier Esmark.

Det satses på mer flytrafikk og mer motorvei, samtidig som tog og buss taper. Og på toppen av det hele diskuteres det nå å fjerne nullvekstmålet for biltrafikk i byene våre.
- Det er frekt når statsministeren påstår at hennes klimapolitikk virker. For å nå klimamålene som Parisavtalen sikter mot, må alle land i verden gå mot nullutslipp i 2050. Da må vi begrense alt som slipper ut klimagasser, og bygge opp de mer miljøvennlige alternativene. Ja, det gjøres noen grep på jernbane, men den enorme motorveiutbyggingen og satsningen på fly underminerer de gode tiltakene totalt, sier Esmark.