Tom Christer Nilsen, fylkesordfører i Hordaland, prøvekjører elsykkel med Nils Tore Skogland fra Naturvernforbundet  (T.H).

Tom Christer Nilsen, fylkesordfører i Hordaland, prøvekjører elsykkel med Nils Tore Skogland fra Naturvernforbundet (T.H). Foto: prøvekjøre.no

Trår til for klimakutt

Lar deg prøvekjøre elsykkel

Er du usikker på om du vil prøve el-sykkel? Naturvernforbundet i Hordaland lar deg prøve elsykkel, og se om det kan gjøre det lettere å la bilen stå.

Naturvernforbundet i Hordaland lanserer denne uken Prøvekjøre.no. Her kan bergensere få prøve ut elsykkel, før de eventuelt investerer i det.

- Vi vil vise fram gode eksempler på bærekraftig transport, forteller Nils Tore Skogland, daglig leder i Naturvernforbundet I Hordalandan. I første omgang gir prosjektet folk mulighet til å prøvekjøre el-sykkel og få rabatt dersom de ønsker å kjøpe emn.

Tar deg lenger
En elektrisk sykkel er en tråsykkel med elektrisk hjelpemotor. Motoren hjelper deg med tråkkingen opp til 25 km/t. Effekten av en el-sykkel er betydelig ved akselerasjon, oppover bakker, eller ved høy gjennomsnittsfart på flaten. Med en el-sykkel kommer du lengre, uten å miste sykkelens helseeffekt. På grunn av motorbegrensingene på 25 km/t kreves det ingen særlige ferdigheter av el-sykkelen utover det som kreves av en vanlig sykkel.  Derfor gjelder det samme regelverket for sykkel og el-sykkel.

Må prøves
På prøvekjøre.no presenteres uavhengig informasjon om el-sykkelen i form av guider, sykkelkart og produktveiledere. I tillegg gis både virtuell og praktisk prøvekjøring.
- I hjertet av prosjektet ligger ideen om at potensialet til el-sykkelen ikke er noe som bare kan vises. Det må også prøves. Derfor har vi utviklet en tjeneste som lar deg låne en el-sykkel for å prøve hvordan el-sykkelen passer inn i din hverdag, sier Nils Tore Skogland.

Prosjentet gjennomføres i samarbeid med Bergen Kommune, BKK, DNB, Hordaland fylkeskommune, NEOlab, Transnova og pilotbutikkene BoA Sykler og G-sport Bergen Storsenter.