Norske tog har fin utsikt, men er akk så trege.

Norske tog har fin utsikt, men er akk så trege. (Foto: Tarje Sælen Lavik/Flickr.com).

Norge – landet med trege tog og mange fly

Nordmenn flyr fire ganger oftere innenlands enn de som flyr nest mest i Europa. Vi har i tillegg noen av verdensdelens tregeste langdistansetog, og slår kun Romania og Bulgaria. Dette er et resultat av en bevisst politikk gjennom tiår, for å fremme fly og bil på bekostning av miljøvennlige alternativer.

Artikkelen ble først publisert i september 2017. Den er oppdatert 28.1.2019 med oppdaterte tall, samt tall for utenriksflygninger og flystatistikk fra Island.

Derfor ble det upassende når Roy Steffensen, stortingsrepresentant for samferdselsministerens parti Fremskrittspartiet, gjorde seg høy og mørk på Anna Kvam (MDG) sin bekostning på nrk.no før forrige stortingsvalg. Kvam togpendlet Stavanger-Oslo, en reise der det raskeste toget tar 7 timer og 39 minutter, og sier hun forstår hvorfor folk tar fly. «Velkommen til den virkelige verden», repliserte Steffensen.

Men tar vi en titt på den virkelige verden (her definert som Europa), er det Norge som er i utakt. Vi har de tregeste togene i Europa, sett bort fra Romania og Bulgaria. I tillegg er vi det landet i Europa der folk flyr aller mest innenriks. Vi flyr over fire ganger oftere innenriks enn svensker, grekere og spanjoler, som er de mest ivrige flygerne på kontinentet. Vi ligger også høyt på listen over antall utenriksflygninger per person per år, og når vi ser på antall totale flyturer er vi det mestflygende landet i Europa som ikke ligger på en øy uten fast forbindelse.

En del land i Europa satser sterkt på tog, andre er mer halvhjertet i sin satsning. Men norske tog er tregere og går sjeldnere enn de aller, aller fleste, uansett ambisjonsnivå. Naturvernforbundets sammenstilling av togtilbud i Europa viser at kun Romania og Bulgaria har tregere langdistansetog enn Norge.

Land Strekning Km/t snitt Ant. avg hver vei
(dagtog, raske)
Frankrike Paris-Bordeaux 282,6 32
Spania Madrid-Barcelona 249,6 28
Frankrike Paris-Lyon 239,0 27
Russland Moskva-St. Petersburg 204,6 14 (og 19 nattog)
Sverige Stockholm-Göteborg 165,3 26
Tyskland Berlin-Köln 124,7 11 direkte, 9 med bytte
Finland Helsinki-Vasa 119,2 5
Slovakia Bratislava-Kosice 98,5 16 (og 3 nattog)
Danmark København-Aalborg 95,6 29
Polen Warszawa-Szczecin 87,2 6 (og 1 nattog)
Norge Oslo-Trondheim 81,9 3 (og 1 nattog)
Norge Oslo-Kristiansand 79,9 7 (og 1 nattog)
Norge Oslo-Stavanger 77,2 6 (og 1 nattog)
Norge Oslo-Bergen 70,9 3 (og 1 nattog)

Se hele tabellen her! (pdf)

Statistikk fra Eurostat viser dessuten at nordmenn er Europas mestflygende folkeferd internt i eget land. Islendingene er i nærheten av oss, men har et land som er langt mer komplisert å bygge veier i. I tillegg har de ingen jernbane i det hele tatt. Innenriks flyr vi over fire ganger mer enn svenskene, grekerne og spanjolene, som flyr nest oftest sett bort fra Island. Vi er det eneste landet i Europa som satser ensidig på fly for å løse innenlands langdistansetransport. Dette er dårlig samferdsels-, klima- og miljøpolitikk. Norge har et mål om en fossilfri transportsektor. Det klarer vi ikke med den ensidige flysatsningen.

Antall innenlands flygninger per person per år, 10 på topp, europeiske land (2016):

Norge 2,914
Island 2,253
Sverige 0,782
Hellas 0,758
Spania 0,720
Tyrkia 0,655
Italia 0,499
Finland 0,490
Frankrike 0,434
Portugal 0,432

Kilde: Eurostat

Sett bort fra Island, Kypros og Malta, som alle ligger på øyer uten fast forbindelse til resten av Europa, flyr vi også mest av alle utenriks.

Totalt antall flygninger per person per år, 10 på topp, europeiske land (2016):

Island 22,708
Malta 11,279
Kypros 10,564
Norge 7,240
Irland 6,897
Sveits 6,065
Danmark 5,741
Luxembourg 5,180
Hellas 4,223
Spania 4,175

Kilde: Eurostat

Norge er et langt land, og fly er nødvendig over de lengste distansene. Men hoveddelen av innenriks flytrafikk går mellom de store byene i Sør-Norge, over distanser der andre europeiske land satser på tog. Vi gjør det ikke.

Til utlandet er togtilbudet begredelig, mens ekspressbusser og båter har et noenlunde tilbud. Naturvernforbundet har laget en guide om hvordan man kan reise til utlandet uten fly (eller bil). Sverige har gitt Trafikverket, landets svar på Statens Vegvesen/Jernbanedirektoratet, i oppdrag å fremforhandle daglige ruter med nattog direkte til flere steder på kontinentet. Norge bør snarest hekte seg på svenskene, så vi kan finne løsninger for å effektivisere togtilbudet til det europeiske kontinentet sammen.

Det er politikernes ansvar, fra ulike partier gjennom flere tiår, at jernbanen i Norge har råtnet på rot mens flyene seiler høyt, med enorme utslipp. Nye terminaler er allerede bygd på Flesland og Gardermoen, som nær dobler passasjerkapasiteten. Mens toget er like tregt som før, med kun tre daglige avganger mellom Oslo og Bergen/Trondheim. Planer om Ringeriksbane og dobbeltspor Eidsvoll-Hamar utkonkurreres av motorvei og fly.