Norske tog har fin utsikt, men er akk så trege.

Norske tog har fin utsikt, men er akk så trege. (Foto: Tarje Sælen Lavik/Flickr.com).

Norge – landet med trege tog og mange fly

Nordmenn flyr fire ganger oftere innenlands enn de som flyr nest mest i Europa. Vi har i tillegg noen av verdensdelens tregeste langdistansetog, og slår kun Romania og Bulgaria. Dette er et resultat av en bevisst politikk gjennom tiår, for å fremme fly og bil på bekostning av miljøvennlige alternativer.

Derfor blir det så upassende når Roy Steffensen, stortingsrepresentant for samferdselsministerens parti Fremskrittspartiet, gjør seg høy og mørk på Anna Kvam (MDG) sin bekostning på nrk.no. Kvam har forsøkt å togpendle Stavanger-Oslo, og sier hun forstår hvorfor folk tar fly. «Velkommen til den virkelige verden», repliserer Steffensen.

Men tar vi en titt på den virkelige verden, er det Norge som er i utakt. En del land i Europa satser sterkt på tog, andre er mer halvhjertet i sin satsning. Men norske tog er tregere og går sjeldnere enn de aller, aller fleste, uansett ambisjonsnivå. Naturvernforbundets sammenstilling av togtilbud i Europa viser at kun Romania og Bulgaria har tregere langdistansetog enn Norge.

Utvalg fra tabellen over langdistansetog i Europa (kilde: nettsidene til landets togselskaper):

Land Strekning Km/t snitt Ant. avg hver vei
(dagtog, raske)
Frankrike Paris-Bordeaux 282,6 26
Spania Madrid-Barcelona 249,6 24
Frankrike Paris-Lyon 239,0 21
Russland Moskva-St. Petersburg 187,6 14
Sverige Stockholm-Göteborg 156,3 16
Tyskland Berlin-Köln 135,4 18
Finland Helsinki-Vasa 119,2 9
Danmark København-Aalborg 98,7 29
Slovakia Bratislava-Kosice 96,4 14
Polen Warszawa-Wroclaw 95,2 12
Norge Oslo-Trondheim 81,9 3
Norge Oslo-Kristiansand 79,9 7
Norge Oslo-Stavanger 77,4 6
Norge Oslo-Bergen 68,3 3

Se hele tabellen her! (pdf)

Statistikk fra Eurostat viser dessuten at nordmenn er Europas eneste flygende folkeferd. Vi flyr fire ganger mer enn svenskene, som flyr nest oftest. Vi er det eneste landet i Europa som satser ensidig på fly for å løse innenlands langdistansetransport. Dette er dårlig samferdsels-, klima- og miljøpolitikk. Norge har et mål om en fossilfri transportsektor. Det klarer vi ikke med den ensidige flysatsningen.

Antall innenlands flygninger per person per år, utvalgte europeiske land (2015):

Norge 2,818
Sverige 0,744
Spania 0,665
Italia 0,489
Finland 0,474
Frankrike 0,434
Storbritannia 0,351
Danmark 0,337
Tyskland 0,282

Kilde: Eurostat

Norge er et langt land, og fly er nødvendig over de lengste distansene. Men hoveddelen av innenriks flytrafikk går mellom de store byene i Sør-Norge, over distanser der andre europeiske land satser på tog. Vi gjør det ikke. Nå har Frp hatt ansvaret for sektoren i 4 år, uten at særlige forbedringer har skjedd. Da er det ikke tid for å gjøre seg høy og mørk, og knise av folk som er så patetiske at de ønsker å reise miljøvennlig. Det er politikernes ansvar, fra ulike partier gjennom flere tiår, at jernbanen i Norge har råtnet på rot mens flyene seiler høyt, med enorme utslipp. Nye terminaler er allerede bygd på Flesland og Gardermoen, som nær dobler passasjerkapasiteten. Mens toget er like tregt som før, med kun tre daglige avganger mellom Oslo og Bergen/Trondheim.