Norske tog har fin utsikt, men er akk så trege.

Norske tog har fin utsikt, men er akk så trege. (Foto: Tarje Sælen Lavik/Flickr.com).

Norge – landet med trege tog og mange fly

Nordmenn flyr fire ganger oftere innenlands enn de som flyr nest mest i Europa, unntatt islendingene. De flyr vi bare tre ganger oftere enn. Vi har i tillegg Vest-Europas tregeste langdistansetog. Dette er et resultat av en bevisst politikk gjennom tiår, for å fremme fly og bil på bekostning av miljøvennlige alternativer.

Artikkelen ble først publisert i september 2017. Den er oppdatert 27.9.2020 med oppdaterte tall.

Norge er i utakt med resten av Europa i samferdselspolitikken. Vi har Vest-Europas tregeste langdistansetog. I tillegg er vi det landet i Europa der folk flyr aller mest innenriks. Vi flyr over fire ganger oftere innenriks enn svensker, grekere og spanjoler, som er de mest ivrige flygerne på kontinentet. Vi ligger også høyt på listen over antall utenriksflygninger per person per år, og når vi ser på antall totale flyturer er vi det mestflygende landet i Europa som ikke ligger på en øy uten fast forbindelse.

En del land i Europa satser sterkt på tog, andre er mer halvhjertet i sin satsning. Men norske tog er tregere og går sjeldnere enn de aller, aller fleste, uansett ambisjonsnivå. Naturvernforbundets sammenstilling av togtilbud i Europa viser at kun Romania og Bulgaria har tregere langdistansetog enn Norge.

Togtilbud (før koronatiltak):

Land Strekning Km/t snitt Ant. avg hver vei
(dagtog, raske)
Frankrike Paris-Bordeaux 282,6 32
Spania Madrid-Barcelona 249,6 28
Frankrike Paris-Lyon 239,0 27
Russland Moskva-St. Petersburg 204,6 14 (og 19 nattog)
Sverige Stockholm-Göteborg 165,3 26
Tyskland Berlin-Köln 124,7 11 direkte, 9 med bytte
Finland Helsinki-Vasa 119,2 5
Slovakia Bratislava-Kosice 98,5 16 (og 3 nattog)
Danmark København-Aalborg 95,6 29
Polen Warszawa-Szczecin 87,2 6 (og 1 nattog)
Norge Oslo-Trondheim 81,9 3 (og 1 nattog)
Norge Oslo-Kristiansand 79,9 7 (og 1 nattog)
Norge Oslo-Stavanger 77,2 6 (og 1 nattog)
Norge Oslo-Bergen 70,9 3 (og 1 nattog)

Se hele tabellen her! (pdf)

Flyr enormt mye innenriks

Statistikk fra Eurostat viser dessuten at nordmenn er Europas mestflygende folkeferd internt i eget land. Islendingene er nærmest oss, men har et land som er langt mer komplisert å bygge veier i. I tillegg har de ingen jernbane i det hele tatt. Innenriks flyr vi over fire ganger mer enn svenskene, grekerne og spanjolene, som flyr nest oftest sett bort fra Island. Vi er det eneste landet i Europa som satser ensidig på fly for å løse innenlands langdistansetransport. Dette er dårlig samferdsels-, klima- og miljøpolitikk. Norge har et mål om en fossilfri transportsektor. Det klarer vi ikke med den ensidige flysatsningen.

Antall innenlands flygninger per person per år, 10 på topp, europeiske land (2018):

Norge 2,973
Island 1,005
Spania 0,857
Hellas 0,794
Sverige 0,741
Tyrkia 0,691
Finland 0,542
Italia 0,533
Portugal 0,503
Frankrike 0,463

Kilde: Eurostat

Storbritannia, Danmark, Tyskland og Kroatia følger videre på lista.

Nær toppen også på utenriksfly

Sett bort fra Island, Kypros og Malta, som alle ligger på øyer uten fast forbindelse til resten av Europa, flyr vi også mest av alle utenriks.

Totalt antall flygninger per person per år, 10 på topp, europeiske land (2016):

Island 22,708
Malta 11,279
Kypros 10,564
Norge 7,240
Irland 6,897
Sveits 6,065
Danmark 5,741
Luxembourg 5,180
Hellas 4,223
Spania 4,175

Kilde: Eurostat

Norge er et langt land, og fly er nødvendig over de lengste distansene. Men hoveddelen av innenriks flytrafikk går mellom de store byene i Sør-Norge, over distanser der andre europeiske land satser på tog. Vi gjør det ikke.

Til utlandet er togtilbudet begredelig, mens ekspressbusser og båter har et noenlunde tilbud. Naturvernforbundet har laget en guide om hvordan man kan reise til utlandet uten fly (eller bil). Sverige og Danmark har satt av midler til å støtte nattog fra Stockholm til Hamburg og fra Malmö til Brussel, for å gjøre det enklere å reise til kontinentet uten fly eller bil. Norge bør snarest hekte seg på de svenske og danske planene, så vi kan få effektive forbindelser fra Norge til kontinentet.

Artikkelen ble sist oppdatert: 27.09.2020