Reiser du miljøvennlig langs bakken, ser du mye mer. (Foto: Halfpoint/Istockphoto.com).

På ferie uten fly og bil!

Vil du prøve noe nytt? Kanskje tynger din personlige CO2-kvote deg, eller vil du oppleve mer mens du reiser? Gjøre turen til en del av ferien? Naturvernforbundets medlemsmagasin Natur & miljø forklarer deg hvordan du reiser utenlands uten fly eller bil.

Det er liksom så enkelt. Enten setter du deg bak rattet, eller så kjøper du en flybillett på nettet. Så er du liksom nesten framme. Det er litt mer arbeid med tog, buss og båt. Felles billettsystemer har ennå ikke gjort noe stort inntog her, men Natur & miljø har laget en reiseguide til Europa der du får oppskriften på hvordan du ordner med billetter, finner tidtabeller og kan snekre din egen, mindre miljøbelastende ferie langs bakken.

Hvor reiser du fra?
Nord-Norge
Trøndelag
Vestlandet
Sørlandet
Østlandet

Guiden gir flest opplysninger til deg som skal mot det kontinentale Europa, rett og slett fordi flest reiser hit. Men også om du skal til Finland, Russland eller Baltikum finner du gode tips. Ja, du kan til og med komme deg til Island uten fly!

Våre reisetips:
Gjør som Eivind og Lan, reis til Barcelona langs bakken!
Ferie i østerled

De største veiene ut fra Norge på kollektivt vis er med båt til Danmark/Tyskland, og med tog eller buss til Sverige. Men visste du at det sommerstid går daglige busser fra det meste av Finnmark til Finland, med forbindelser til Helsingfors og videre til Baltikum? Eller at det går daglige busser fra Kirkenes til Murmansk, som gir tilgang til det enorme russiske jernbanenettet? Eller at det på vinteren går direktebusser fra Trysil til Stockholm, Göteborg og Malmö?

Mange har tatt danskebåten eller Kielferja. Fra havnene der disse legger til finnes det oftest et godt utbygd buss- eller jernbanetilbud, som kan ta deg nærmest så langt du vil i Europa. Togbilletter bestilles best på forhånd, på nett, uansett om du kjøper enkeltbilletter eller Interrail-pass. God tur!