• Sammenhengende villmark

Nord i Oslomarka finnes fortsatt sjeldne lommer med biologisk gamle skoger uten betydelige tegn på påvirkning av mennesker. Her kan du fortsatt finne sjeldne og underlige arter som er sterkt knyttet til gamle og varierte skoger, som lappkjuke, huldrestry og storporet flammekjuke. Sistnevnte er ansett som Europas mest sjeldne og truede skogsart, og er kun funnet tre steder i Norge.

Gammelskogarter i Nordmarka, lappkjuke (Amylocystis lapponica), huldrestry (Usnea longissima) og storporet flammekjuke (Pycnoporellus alboluteus).

Sammenhengende villmark

Bakgrunn for prosjektet

Med støtte fra Oslo kommune og Miljødirektoratet utarbeider Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) et forslag til sammenbinding av eksisterende verneområder med høy økologisk verdi. Med økende press fra skogbrukets flatehogster er situasjonen for det biologiske mangfoldet i Marka i ferd med å bli kritisk. Passende habitater for rødlistearter i skog blir stadig færre og mer fragmentert, og populasjoner som har overlevd så langt isoleres.

Halvparten av artene på rødlisten er knyttet til skog, og blant disse er sopp, biller og lav de mest utsatte artsgruppene.

Naturlig skogstruktur. Unge, gamle, levende og døde trær i skjønn forening.

Prosjektets mål er å reetablere et mer naturlig og sammenhengende skoglandskap for at utrydningstruede arter skal kunne rekolonisere områder lenger sør hvor de tidligere har forekommet. For å få til dette må det etableres landskapsøkologiske korridorer med passende habitat mellom eksisterende verneområder for at artene skal kunne forflytte og etablere seg på nye steder. Restaurering av naturskog er et nytt kapittel i vernearbeidet, og det haster med å sikre overlevelsen av arter som er knyttet til gamle og varierte skoger.

Vil du bidra?

I perioden mai-august arrangerer NOA turer for å registrere struktur, miljøforhold og artssammensetning i de aktuelle korridorene. Feltarbeidet vil fokusere på områder av lavere økologisk kvalitet, slik at disse raskest mulig får verdi for artsmangfoldet.
Ta kontakt med prosjektleder Siri Tollefsen på siri@noa.no eller +4741673073 for mer informasjon.
Dato for kurs i registering av struktur kommer.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.09.2019

Haralds_hytte

Bekymringsmelding om vern av kulturminner i Marka

17.11.2021 | Sist oppdatert: 17.11.2021

Til Byråd for byutvikling, Oslo Bystyre ved ordfører Marianne Borgen og til Kultur- og utdanningsutvalget: Undertegnede lag, foreninger og organisasjoner skriver til dere på bakgrunn av en stor bekymring, nemlig Byantikvarens mangel på ressurser til å følge opp kulturminner og kulturminneregistrering innenfor markagrensa i Oslo Kommune.

IMG_3937red

NOA avholder nytt "Høstpust"

28.10.2021 | Sist oppdatert: 28.10.2021

Tirsdag arrangerte NOA, Getout Coatching og Bygdøy Kongsgård “Høstpust: Avspenning i naturen”. Les om arrangementet og meld deg på det neste!

Bilde 1 Kurshelg - Funn av storporet flammekjuke

Redd gammelskog-prosjektet: Årets kartlegging

28.10.2021 | Sist oppdatert: 29.10.2021

17-19.september arrangerte NOA kurs i kartlegging av gammelskog for femte året på rad. Kurset bestod av en kombinasjon av teorikveld på Søndre Sandås og en overnattingstur til Spålen/Katnosa naturreservat.

Cover

To nye bøker i NOA-butikken!

23.10.2021 | Sist oppdatert: 23.10.2021

Nå kan du kjøpe "Grønne tekster" av Bredo Berntsen og "Naturglede, økosorg og fremtidshåp" av Sigmund Hågvar. Flotte julegaver!

NOAs innspill til Bærum kommunes naturmangfoldstrategi

23.10.2021 | Sist oppdatert: 23.10.2021

Bærum har viktige og varierte naturområder både i marka og fjorden. NOA kommer her med flere forslag til områder som kan kategoriseres som eventyrskoger, bevares som naturreservater og forslag til områder som bør restaureres.

Høstpust i oktober

NOA våkner etter måneder med nedstengning. Endelig kan vi gjennomføre våre aktiviteter igjen. I høst blir det både Sidesprang i Østmarka (ny spennende rute), familietur til Røverkollen og eventyrskogen rundt på Romsås og høstpust for studenter og unge voksne på Bygdøy.