• Sammenhengende villmark

Nord i Oslomarka finnes fortsatt sjeldne lommer med biologisk gamle skoger uten betydelige tegn på påvirkning av mennesker. Her kan du fortsatt finne sjeldne og underlige arter som er sterkt knyttet til gamle og varierte skoger, som lappkjuke, huldrestry og storporet flammekjuke. Sistnevnte er ansett som Europas mest sjeldne og truede skogsart, og er kun funnet tre steder i Norge.

Gammelskogarter i Nordmarka, lappkjuke (Amylocystis lapponica), huldrestry (Usnea longissima) og storporet flammekjuke (Pycnoporellus alboluteus).

Sammenhengende villmark

Bakgrunn for prosjektet

Med støtte fra Oslo kommune og Miljødirektoratet utarbeider Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) et forslag til sammenbinding av eksisterende verneområder med høy økologisk verdi. Med økende press fra skogbrukets flatehogster er situasjonen for det biologiske mangfoldet i Marka i ferd med å bli kritisk. Passende habitater for rødlistearter i skog blir stadig færre og mer fragmentert, og populasjoner som har overlevd så langt isoleres.

Halvparten av artene på rødlisten er knyttet til skog, og blant disse er sopp, biller og lav de mest utsatte artsgruppene.

Naturlig skogstruktur. Unge, gamle, levende og døde trær i skjønn forening.

Prosjektets mål er å reetablere et mer naturlig og sammenhengende skoglandskap for at utrydningstruede arter skal kunne rekolonisere områder lenger sør hvor de tidligere har forekommet. For å få til dette må det etableres landskapsøkologiske korridorer med passende habitat mellom eksisterende verneområder for at artene skal kunne forflytte og etablere seg på nye steder. Restaurering av naturskog er et nytt kapittel i vernearbeidet, og det haster med å sikre overlevelsen av arter som er knyttet til gamle og varierte skoger.

Vil du bidra?

I perioden mai-august arrangerer NOA turer for å registrere struktur, miljøforhold og artssammensetning i de aktuelle korridorene. Feltarbeidet vil fokusere på områder av lavere økologisk kvalitet, slik at disse raskest mulig får verdi for artsmangfoldet.
Ta kontakt med prosjektleder Siri Tollefsen på siri@noa.no eller +4741673073 for mer informasjon.
Dato for kurs i registering av struktur kommer.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.09.2019

kl. 19.00-21.00 på Miljøhuset

Naturnært skogbruk med Mats Hagner

Unik anledning: den kjente professoren Mats Hagner fra Sverige på besøk i Norge, og torsdag 31.05 holder NOA åpent møte om skogbruk på naturens premisser.

Copy 1 red-1046

Fullsatt storsal på Litteraturhuset - insekter engasjerer

Anne Sverdrup-Thygeson holdt spenningen oppe i over en time. Foredraget som tok for seg biologisk mangfold og planetens fremtid interesserte et stort publikum. NOA fulgte opp med introduksjon av artsjakten og vårt arbeid for å bevare biologisk mangfold i Oslo regionen.

Hogst i Maridalen landskapsvernområde stoppet

NOA er glade for Miljødirektoratets støtte i saken vedrørende hogst i landskapsvernområde Maridalen. Vi håper Fylkesmannen ser nøye på saken og tar sitt eget mål om fleraldrede, varierte skoger på alvor.

13.03 kl. 18.00 i Mariboesgate 8, 5. etg.

Velkommen til Årsmøte i NOA

Alle medlemmer er velkommen. Her finner du saksliste og alle årsmøtepapirerer. Det er enkel servering. Etter årsmøtet innleder Naturvernforbundets leder, Silje Ask Lundberg, om aktuelle utfordringer for Naturvernforbundet.

Hogst i landskapsvernområdet Maridalen

Hogst av 23 flater på til sammen ½ kvadratkilometer innenfor Maridalen landskapsvernområde er blitt en viktig prinsippsak, der NOA har klaget både på FMOAs dispensasjon etter verneforskriften og på kommunens vedtak etter skogbruksforskriften for Marka.

NOA-Kalender-2018-forside

NOAs julegavetips

En gave skal en gi til gi, en gave som viser omtanke, innhold og omsorg. Kan gaven være miljøvennlig? Må det være en ting?