• Sammenhengende villmark

Nord i Oslomarka finnes fortsatt sjeldne lommer med biologisk gamle skoger uten betydelige tegn på påvirkning av mennesker. Her kan du fortsatt finne sjeldne og underlige arter som er sterkt knyttet til gamle og varierte skoger, som lappkjuke, huldrestry og storporet flammekjuke. Sistnevnte er ansett som Europas mest sjeldne og truede skogsart, og er kun funnet tre steder i Norge.

Gammelskogarter i Nordmarka, lappkjuke (Amylocystis lapponica), huldrestry (Usnea longissima) og storporet flammekjuke (Pycnoporellus alboluteus).

Sammenhengende villmark

Bakgrunn for prosjektet

Med støtte fra Oslo kommune og Miljødirektoratet utarbeider Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) et forslag til sammenbinding av eksisterende verneområder med høy økologisk verdi. Med økende press fra skogbrukets flatehogster er situasjonen for det biologiske mangfoldet i Marka i ferd med å bli kritisk. Passende habitater for rødlistearter i skog blir stadig færre og mer fragmentert, og populasjoner som har overlevd så langt isoleres.

Halvparten av artene på rødlisten er knyttet til skog, og blant disse er sopp, biller og lav de mest utsatte artsgruppene.

Naturlig skogstruktur. Unge, gamle, levende og døde trær i skjønn forening.

Prosjektets mål er å reetablere et mer naturlig og sammenhengende skoglandskap for at utrydningstruede arter skal kunne rekolonisere områder lenger sør hvor de tidligere har forekommet. For å få til dette må det etableres landskapsøkologiske korridorer med passende habitat mellom eksisterende verneområder for at artene skal kunne forflytte og etablere seg på nye steder. Restaurering av naturskog er et nytt kapittel i vernearbeidet, og det haster med å sikre overlevelsen av arter som er knyttet til gamle og varierte skoger.

Vil du bidra?

I perioden mai-august arrangerer NOA turer for å registrere struktur, miljøforhold og artssammensetning i de aktuelle korridorene. Feltarbeidet vil fokusere på områder av lavere økologisk kvalitet, slik at disse raskest mulig får verdi for artsmangfoldet.
Ta kontakt med prosjektleder Siri Tollefsen på siri@noa.no eller +4741673073 for mer informasjon.
Dato for kurs i registering av struktur kommer.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.09.2019

Trollvann
Onsdag 30.08 Kl. 18 fra parkeringsplassen ved Grefsenkeliva, Årvoll.

Bli med på tur til eventyrGrefsenåsen!

Bli med inn i den nære eventyrskogen i Grefsenåsen. Turområdet er under press da det er ønske om å bygge ut skianlegget Grefsenkleiva. Vi vil også besøke kulturminner på veien. Opplev vannet beskrevet i romanen Seierherrene ac Roy Jakobsen.

Gul snyltekjuke truet art
Søknadsfrist 29.06.17

Er du biolog/naturfovalter? Vil du jobbe i NOA?

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) søker biolog eller naturforvalter til gjennomføring av tre prosjekter: • Redd Markas gammelskog / «Artsjakt» • Kursing i skogøkologi og artsmangfold i skog • Plan for bevaring og restaurering av «villmark» (gammelskog) i Oslo

Stallen på Frønsvollen
Tid: 15.06.2017 kl. 18:00-21:00 Sted: Frønsvollen

Sommerfest på Frønsvollen

Fuglene synger og biene summer rundt blomstene. Kuene er sluppet ut på beitet og koser seg med det saftige gresset rundt på vollen. Kom på NOAs sommefest og nyt den lyse sommerkvelden.

PRØVER Å UNNGÅ OPPMERKSOHET OM OMSTRIDT VEIANLEGG

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) gikk tirsdag 13.06 til aksjon mot byggingen av Dammyrdalsveien (på Krokskogen, mellom Sørkedalen og Lommedalen). Med 10 aksjonister var vi klare til å stanse arbeidene. Veiarbeidet var i gang på morgenen, men ble avsluttet før aksjonistene nådde inn.

Undervisning

Uteskole

NOA arrangerer i disse dager to kurs for lærere i uteskole og bruk av naturen i undervisning. Se våre nye nettsider, der du kan finne våre ressurser, samt linker til andre nettressurser vi anbefaler.