• Sammenhengende villmark

Nord i Oslomarka finnes fortsatt sjeldne lommer med biologisk gamle skoger uten betydelige tegn på påvirkning av mennesker. Her kan du fortsatt finne sjeldne og underlige arter som er sterkt knyttet til gamle og varierte skoger, som lappkjuke, huldrestry og storporet flammekjuke. Sistnevnte er ansett som Europas mest sjeldne og truede skogsart, og er kun funnet tre steder i Norge.

Gammelskogarter i Nordmarka, lappkjuke (Amylocystis lapponica), huldrestry (Usnea longissima) og storporet flammekjuke (Pycnoporellus alboluteus).

Sammenhengende villmark

Bakgrunn for prosjektet

Med støtte fra Oslo kommune og Miljødirektoratet utarbeider Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) et forslag til sammenbinding av eksisterende verneområder med høy økologisk verdi. Med økende press fra skogbrukets flatehogster er situasjonen for det biologiske mangfoldet i Marka i ferd med å bli kritisk. Passende habitater for rødlistearter i skog blir stadig færre og mer fragmentert, og populasjoner som har overlevd så langt isoleres.

Halvparten av artene på rødlisten er knyttet til skog, og blant disse er sopp, biller og lav de mest utsatte artsgruppene.

Naturlig skogstruktur. Unge, gamle, levende og døde trær i skjønn forening.

Prosjektets mål er å reetablere et mer naturlig og sammenhengende skoglandskap for at utrydningstruede arter skal kunne rekolonisere områder lenger sør hvor de tidligere har forekommet. For å få til dette må det etableres landskapsøkologiske korridorer med passende habitat mellom eksisterende verneområder for at artene skal kunne forflytte og etablere seg på nye steder. Restaurering av naturskog er et nytt kapittel i vernearbeidet, og det haster med å sikre overlevelsen av arter som er knyttet til gamle og varierte skoger.

Vil du bidra?

I perioden mai-august arrangerer NOA turer for å registrere struktur, miljøforhold og artssammensetning i de aktuelle korridorene. Feltarbeidet vil fokusere på områder av lavere økologisk kvalitet, slik at disse raskest mulig får verdi for artsmangfoldet.
Ta kontakt med prosjektleder Siri Tollefsen på siri@noa.no eller +4741673073 for mer informasjon.
Dato for kurs i registering av struktur kommer.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.09.2019

21.03.17 kl.18.00, Mariboesgate 8, 5. etg.

Velkommen til årsmøte i NOA

Velkommen til NOAs årsmøte. Alle medlemmer er velkommen. Her finner du saksliste og alle årsmøtepapirerer. Det er enkel servering. Innledning om Nordmarka-Korkoskogen landskapsvernområde ved Gjermund Andersen.

SykkeldagSt

Bli med å inspirere til sykling

07.03.2017 | Sist oppdatert: 16.03.2018

Vi lar folk prøve elsykkel og gir tips og triks for eksempel til fine sykkelturer. Ikke minst arbeider vi opp mot skoler og politikere for å gjøre det enklere å sykle.

Artsjakt_app

Bli med på artsjakt med NOA!

09.02.2017 | Sist oppdatert: 11.02.2017

Er du turglad og vil være med å begrense flatehogstene i Oslomarka? Mange mennesker som bor rundt i Oslomakas 19 kommuner reagerer på ødeleggelsene alle flatehogstene fører med seg. Ofte er det ens egne nærområder som blir berørt. Ta kontakt på skogsaker@noa.no for å bidra i artsjakten.

Kurs i bruk av uteklasserommet for lærere

Bli med ut i skogen sammen med Oslo kommunes skogvoktere og NOA. Kurset er ca to timer langt, i variert skog sammen med skogvokter. Det blir formidlet om kulturminner, naturlandskap, historier og tips om hvordan man kan bruke uteklasserommet i alle fag. Du blir kjent i marka og får en turløype du kan gå med elevene senere.

Bilde tatt av Jørn Erik Bjørndalen mottatt 2017

Hjelp oss å gjøre 2017 til et år hvor NOA satser mer på naturvern og opplevelser ved fjorden?

Vi trenger deg som brenner for fjorden og friluftslivet langs og i fjorden. De siste årene har vi hatt stadig diskusjoner om bevaring av biologisk mnagfold i Oslofjorden, samt bruk av offentlige arealer i og rundt Oslo fjhorden. Naturglede, avkobling fra byens stressende liv, finnes ikke bare i marka, men i alle naturområder som er fritatt for menneskelige inngrep. Fjorden er en transportåre, men den er også et rekreasjonssted. Hjelp oss å ta vare på dette.

Bål i Grefsenkollen, januar kopi

Kartlegging av grønne undervisningsområder i bydel Nordstrand i Oslo kommune

NOA har lenge ønsket å få kartlagt nærskogsområder som benyttes av skoler og barnehager. Dette fordi vi mener disse områdene er spesielt viktige som kilder for at barn og unge skal bli kjent med natur. I tillegg er disse områdene under særlig press for utbygging, når Oslo vokser. Vi takker Vanessa Marie Ellingsen, Mariann Fredriksen, Lars Fredrik Midtbø, Lea Floyd Myklebust og Liudmila Pechinkina som har kartlagt nærskogsområder i bydel Nordstrand.

Østmarka NP

Ny optimisme rundt Østmarka nasjonalpark

Selv i en ulvetid for naturvernet er håpet lysegrønt for en ny nasjonalpark i Østmarka utenfor Oslo. Alle partiene minus FrP, H og SP står bak et forslag i Stortinget om at regjeringen nå må utrede prosjektet.