Siste nytt fra klimasøksmålet

Den 5. november starter ankesaken i klimasøksmål Arktis. Nå trenger vi hjelp for å skape oppmerksomhet om saken over hele landet!

1. Meld deg på nyhetsbrev om klimasøksmålet

Vil du ha nyheter om klimasøksmålet rett i innboksen? Vi sender ut e-post om alle arrangementer og annet som skjer i Klimasøksmål Arktis. Du vil også få oppsummering hver dag under klimarettssaken.

Meld deg på nyhetsbrevet her.

Klimasøksmål Arktis har også en egen nettside som oppdateres med nyheter i forkant og under rettsaken. Den finner du her: Klimasøksmål.no

2. Nasjonal lysmarkering 4. november

Mandag 4. november blir det markeringer over hele landet hvor vi krever retten til et levelig miljø. Bli med du også!

Dagen før klimasøksmål Arktis starter i Borgarting lagmannsrett blir det en stor mobilisering hvor vi samler folk over hele landet for å markere motstand mot klimaendringer og oljeboring i Arktis. Det blir en lysmarkering hvor alle som deltar tar med seg en hodelykt, lykt, sollampe eller bruker lyset på mobilen sin. Klokken 1814 tenner vi lysene over hele landet for å rette søkelyset på grunnlovens miljøparagraf 112 som gir oss retten til et levelig miljø.

Ønsker du å lage en lysmarkering der du bor?

Register arrangementet ditt og finn informasjon on hvordan man lager en lysmakering her.

Bli med på felles nasjonalt Facebook arrangement.

Bruk kartet over steder det er meldt inn lysmakeringer.

Last ned plakat til lysmarkeringen.

3. Lokale arrangementer

Ønsker du å lage et lokalt arrangement i tilknytning til Klimasøksmålet? Det er mulig å få pengestøtte!

Dersom du har en idé til et arrangement eller planlegger et arrangement (stand, konsert, foredrag, paneldebatt, «folkets rettsak») så send epost til Helga Lerkelund, koordinator for Klimasøksmålet i Naturvernforbundet: hl(a)naturvernforbundet.no og/eller Hedwig Aresvik, klimasøksmålsambassadør for Naturvernforbundet og Natur og Ungdom: hedwiga(a)nu.no

4. Mediepakke til lokale medier

Vi ønsker å skape mest mulig oppmerksomhet om klimasøksmålet. Derfor er vi kjempeglade for alle som ønsker å bidra til å selge inn saken til lokale aviser, radio og TV.

Vi har laget en mediepakke med tips og råd til hvordan du kan selge inn klimasøksmålet lokalt, forslag til leserbrev, og ideer til innsalg og pressemeldinger. Den finner du her: Mediepakke

5. Hjelp oss å spre klimasøksmålet på sosiale medier!

Vi har opprettet en egen facebook gruppe for frivillige som kan bidra med å spre poster og informasjon om klimasøksmålet gjennom sosiale medie-kanaler som Facebook, Instagram og Twitter.

Dersom du ønsker å være med i denne gruppen, kan du si fra til Martin Ødegaard på epost mo(a)naturvernforbundet.no. En forutsetning for å være med i gruppen er at du har administratortilgang på Naturvernforbundets lokale kontoer på sosiale medier.

6. Kronerulling for klimasøksmålet

Ønsker du å støtte Klimasøksmålet? På Spleis har vi en egen nettside hvor vi samler inn penger til støtte for klimasøksmålet.

Hjelp oss gjerne med å spre kronerullingen til venner og bekjente på epost og i sosiale medier!

7. Trenger dere materiell?

Det er mulig å bestille eller laste ned følgende materiell:

- Løpesedler om klimasøksmålet.
Plakat om klimasøksmålet. (trykk på linken for å printe selv)
Plakat om nasjonal lysmarkering. (trykk på linken for å printe selv)

Ta kontakt med hl(a)naturvernforbundet.no dersom dere ønsker å få tilsendt materiell!