Skolestreik for klima

På fredag 22. mars 2019 streiket 40 000 skoleelever og studenter, i alle landets fylker. Neste klimastreik blir fredag 24. mai. Her kan du lære mer om streiken og hvordan du kan støtte den, inkludert underskriftkampanjen mot oljeleting!

Les mer om streiken på Natur og Ungdoms nettsider.

Skolestreikens krav

• Ingen flere utvinningstillatelser til oljeindustrien, og skap nye klimavennlige jobber i Norge.
  • Øk det norske klimamålet og kutt mer enn halvparten av norske utslipp innen 2030.
  • Vis solidaritet med barn og unge i det globale sør som rammes av klimaendringene vi er skyld i: Gi mer støtte til finansiering av klimatiltak og klimatilpasning. Støtten må trappes opp til minst 65 milliarder årlig.
  • Erklær klimakrise, og følg opp med tiltak.

Støtt skolestreikens krav - signer oppropet mot leting etter olje og gass!

Sammen med Natur og Ungdom og Besteforeldrenes klimaaksjon har vi lansert et opprop mot leting etter olje og gass. Oppropet støttes av et bredt spekter organisasjoner, fremtredende forskere og engasjerte enkeltpersoner. Les og signer oppropet her på Underskrift.no.

Hvor det er streik fredag 24. mai

En oversikt over alle stedene det streikes, samt kontaktpersoner, finnes på Natur og Ungdoms Facebook-arrangement.

Støtt streikerne!

• Si klart ifra til dine barn eller ungdom at du vil støtte dem hvis de velger å streike.
  • Snakk med andre foreldre og/eller skolen om klima og streiken.
  • Hjelp til med praktiske hensyn før og på dagen, f. eks. ved å holde plakatverksteder eller lage måt/drikke til streikerne.
  • Møtt opp på markeringer for å vise din støtte!

Svar på dette skjemaet hvis du vil hjelpe til på streiken utenfor Stortinget i Oslo.

Hvis du vil støtte klimaengasjementet videre kan du støtte Natur og Ungdom på forskjellige måter. Oppfordre dine barn til å bli med i Miljøagentene eller Natur og Ungdom (også som studentmedlemmer), og bli med selv i Naturvernforbundet!

Hvordan streikes det?

Natur og Ungdom forklarer blant annet alt man trenger å vite om skolestreik og fravær her. Du kan også lese mer om hvordan man arrangerer og fullfører en streik.

Hvem støtter streiken?

Streiken støttes av: Changemaker, Spire, KFUK KFUM Global, Natur og Ungdom, Miljøagentene, Press- Redd Barna Ungdom, Rød Ungdom, AUF, KrfU, Elevorganisasjonen, Klimabrølet, Framtiden i Våre Hender, Attac, Besteforeldrenes Klimaaksjon, Naturvernforbundet, Kirkens Nødhjelp, Senterungdommen, WWF, ForUM, Bellona, Norsk Student Organisasjon, Røde Kors Ungdom, Sosialistisk Ungdom, Grønn Ungdom, Unge Venstre, Studentparlamentet på UiO, Studenter Uten Grenser Ås og Zero.

Streiken 22. mars 2019

Flere elever og studenter har skrevet om eller forklart hvorfor de streiket på 22. mars:

Les mer om streiken 22. mars på Natur og Ungdoms nettsider.

Det var også en stor streik i Bergen på torsdag 14. mars.