Blåbær på stilk i sol

Mat og drikke

Spis naturen

Naturen byr på rike muligheter for å skaffe seg delikatesser som sjelden finnes i butikken - og som koster skjorta, hvis du finner dem.

ImagePlukk bær i skog og mark

Ville bær kan spises som de er, eller brukes til saft, syltetøy, vin, likør, gele og mye mer. Sikre sorter:

• Blåbær
  • Tyttebær
  • Multe
  • Krekling
  • Rognebær
  • Tranebær
  • Villbringebær
  • Markjordbær
  • Bjørnebær

Se også: Ville bær - sunt og gratis (Matportalen)

ImageUgress. Vårens vitaminbomber!

Like etter at den siste snøen er smeltet, kan du plukke små skudd av brennesle og lage suppe eller stuing. Den er mild og god på smak, og proppfull av vitaminer og mineraler. De fleste ville urter er best som små, friske skudd, så det lønner seg å være tidlig ute. Brennesle, løvetann, meldestokk, skvallerkål  og vassarv er lett gjenkjennelige urter som kan brukes til mat. Sørg for å være sikker på hva du plukker. Norges sopp- og nyttevekstforbund arrangerer jevnlig kurs om ville nyttevekster.

ImageSopp

Utover sommeren og høsten er det mye god matsopp å finne i norske skoger. Fersk sopp smaker aller best, men du kan også tørke soppen og nyte den utover vinteren. Det finnes mange giftige sopper, så her gjelder det å holde tunga rett i munnen. Delta på soppkurs, kjøp soppbok og gå helst sammen med noen du kan lære av på de første turene.

Les mer om sopp og soppsanking her

Disse fem regnes som gode og sikre matsopper: Furumatriske, kantarell, matblekksopp, blek piggsopp og fåresopp. Les mer om sopp på Matportalen og hos Norges sopp- og nyttevekstforbund

ImageFiske i ferskvann

Det finnes masse god matfisk i norske elver og innsjøer, for eksempel ørret, sik, abbor, harr og røye. Du trenger ikke mye utstyr for å komme i gang. Siden retten til fiske i elver og innsjøer tilhører grunneier, må du huske å kjøpe fiskekort. Det kan du kjøpe på inatur.no eller på lokale utsalgssteder. Barn under 16 år kan fiske gratis i de aller fleste fiskevann og elver fra 1. januar til 20. august.

Fisk er normalt noe av det sunneste vi kan spise, men visse typer ferskvannsfisk inneholde helseskadelige mengder kvikksølv. Sjekk Mattilsynets kostholdsråd for ferskvannsfisk for mer informasjon.

ImageMat fra sjøen

Fritidsfiske i sjøen med stang eller annet enkelt utstyr er gratis og en del av allemannsretten - flyndre, torsk, makrell, kveite, sei og lyr er vanlige fisk å få. Husk at for eksempel kysttorsk, uer og steinbit er truet, og ikke bør fiskes. Blåskjell, o-skjell, hjerteskjell og sandskjell kan bli deilig mat. Blåskjell kan i perioder være giftige - sjekk blåskjellvarselet på Matportalen.

Du kan også spise opp invaderende arter som stillehavsøsters, som er en delikat rett, og en trussel mot stedsegne arter i norske fjorder. Også her er det lurt å se på Matportalens sider for å være sikker på at det ikke er gift i skjellene.

På steinene i fjæra kan du plukke strandsnegler eller albueskjell. Disse dyra lever ikke av det samme som blåskjell, og kan trygt spises. Du kan også fange og spise krabber, reker og sjøkreps. Enkelte steder kan sjømat inneholde miljøgifter - sjekk Mattilsynets kostholdråd for fisk og skalldyr.

ImageJakt

Jakt er god utnyttelse av naturens ressurser og gir oss bærekraftig kjøtt. Elg, hjort, rådyr, skogsfugl, hare og rype lever fritt i naturen, og fôres ikke opp med mat som kunne ha vært menneskemat. I Norge er alt vilt i utgangspunktet fredet, og det er bare et begrenset antall arter det er tillatt å jakte på, til bestemte jakttider. Jakt kan bare drives med tillatelse fra grunneier, med jaktkort eller med annen tillatelse, og den som jakter må ha bestått jegerprøven. Bruk ikke blyhagl! Les mer om jakt på Norges jeger- og fiskerforbund og iNatur.no.