Mange blir fornøyde når de prøver el-sykkel.

Mange blir fornøyde når de prøver el-sykkel. (Foto: Kristin Rørvik).

Sykkeltips fra Naturvernforbundet:

Arranger el-sykkelstand

El-sykling er morsomt, miljøvennlig, økonomisk og bra for helsa. Likevel er det mange som fortsatt aldri har prøvd selv. Hva med å arrangere en sykkelstand hvor folk får mulighet til å prøve el-sykkel?

Hva trenger jeg for å arrangere el-sykkelstand?

Det viktigste er å ha sykler som er i god stand og som folk får en positiv opplevelse av å prøve. Det kan være lurt å ha minst to sykler for å unngå kø. I tillegg synes mange det er hyggelig å prøve sykkel sammen. For å skaffe el-sykler finnes det flere muligheter: Du kan enten invitere med en lokal butikk eller leverandør som kan stille med el-sykkel eller kjøpe inn el-sykler som du låner ut på standen, dersom dere har råd til det. Eller kanskje du kjenner noen som eier forskjellige el-sykler og som er villige til å låne bort sykkelen sin på stand?

Huskeliste

Kvalitetssykkel med lås og deksel, batteri og en liten plakat f.eks. festa til bagasjebrettet om at sykkelen kan prøvesykles

Husk å lade sykkelen på forhånd slik at den ikke går tom for strøm på stand

Hjelm i ulike størrelser

Plakater som tydelig viser at man kan prøve syklene på standen

Roll-up, banner, plakat eller liknende som forteller hvem du er

Vervemateriell fra Naturvernforbundet og informasjon om aktiviteter fremover

Lister for prøvesykling med plass til navn og kontaktinformasjon til de som prøver sykkel

Sykkelverktøy, spesielt unbrakonøkkel i størrelse 4-6 mm, er lurt å ha for å kunne stille sete og styre opp og ned

I tillegg kan du ha med:

Standbord og stoler

Refleks og sykkelverktøy eller lappesaker

Sjokolade eller annen snacks som er lettvint å ta med

Konkurranse eller quiz – Hva med å lage en quiz som gir kunnskap om reisevaner og hvor bra det er med sykkel?

Aktiviteter for barn, for eksempel en natursti fra Miljøagentene

Sikkerhetsguide

Elsykkel-testguide

Hvordan gjennomføre?

Skriv opp e-post og navn på de som prøver sykkel.  Det anbefales også at de må legge igjen legitimasjonen sin hos deg mens de prøver sykkelen. På den måten unngår du at de sykler av gårde – og aldri ser dem igjen!

Fortell hvor de kan sykle: Gi tips til hvor det er trygt å prøve sykkelen og hvor de kan få best opplevelse av sykkelen (for eksempel ved å prøve både oppover- og nedoverbakker)

Forklar hvordan de bruker sykkelen: Vis trille- og startassistent og funksjoner på displayet. Hvordan girer man? Noen el-sykler er avhengig at man også girer opp i oppoverbakker. Pass på at de vet hvordan de girer og at de er oppmerksom på at de bør gire ned for å ta de bratteste bakkene.

Når de er tilbake: Spør hvordan det gikk å sykle. Reklamer for aktiviteter, arrangementer og muligheter for å låne el-sykkel i ditt område (dersom det finnes). Ønsker de å bli medlem av Naturvernforbundet eller få mer informasjon?

Tips fra Kristin Rørvik, prosjektkoordinator for «Sykle så klart»

Kristin Rørvik, prosjektkoordinator.

Det kan være lurt å forberede seg litt på spørsmål man kan få når man står på stand. Sørg for å vite det grunnleggende om el-syklene på standen.  Her er noen vanlige spørsmål som jeg ofte får:

Hvordan lades batteriene?

Sørg for å vite nok om el-syklene på stand slik at du kan forklare hvordan man lader batteriene, setter dem inn og ut og hvor lenge de varer

Hvor mye koster el-syklene?

Man kan få ulike el-sykler til forskjellige pris og kvalitet, alt mellom 10 000 kr og 50 000 kr. Fortell gjerne hvilken prisklasse de ulike syklene på standen ligger på, slik at folk kan danne seg et bilde

Hvordan sikrer jeg sykkelen?

Dersom du har kjøpt el-sykkel, er det viktig å registrere seg i Falck sykkelregister og passe på at man har en forsikring som dekker sykkeltyveri. Lås alltid sykkelen fast til noe med en solid sykkellås, gjerne både foran og bak. Ta med deg displayet når du går dersom dette er avtakbart og eventuelt batteriet

Hvilken skal jeg kjøpe?

Fortell at det finnes veldig mange forskjellige sykler ut fra ulike behov. Er det til bysykling eller på grusveier? Hvilken prisklasse ønsker man seg? Skal man ha den med seg på tog/buss, finnes det sykler som kan slås sammen. Skal man frakte mye bagasje eller barn, kan en lastesykkel være bra. Det kan være lurt å forhøre seg litt i ulike sykkelforretninger og prøve litt forskjellige.

Må jeg sykle?

Det er ingen som skal føle seg tvunget til å sykle, men veldig mange får en positiv opplevelse dersom de prøver!)

Tips fra Pernille Hansen, leder i Naturvernforbundet Oslo Øst:

Pernille Hansen, leder i Naturvernforbundet Oslo Øst.

For å unngå lang kø kan det være lurt å tilby noen alternative aktiviteter til de som venter på å prøve el-sykkel. Hva med å kombinere el-sykkelstand med mat, konkurranser, en film eller fikseverksted? Husk at det er viktig å være nok folk som står frivillig på stand til å kunne betjene alle aktivitetene.

Få flere sykkeltips på Naturvernforbundet.no/syklesaklart