Koselig på sykkeltur!

Koselig på sykkeltur! (Foto: Janne Gillgren).

Sykkeltips fra Naturvernforbundet:

Inviter på sykkeltur!

Hvis man ikke har syklet på lenge kan det være litt tiltak. Dersom noen tilrettelegger er det mye lettere å komme i gang. En sykkeltur sammen med andre kan gi en god sykkelopplevelse og få enda flere til å bli glad i å sykle!

Tre trinn for en vellykket sykkeltur:

1. Vær beredt!

Dersom du skal ha med deg noen uerfarne på sykkeltur, kan det være lurt å forberede turen godt i forkant slik at alle føler seg trygge og får en best mulig sykkelopplevelse.

• Sjekk at alle stiller med hjelm som passer, at syklene er i orden og at lys, gir og bremser fungerer. Dersom dere skal sykle i mørket er det lurt å ha på seg reflekser i tillegg.

• Husk å ta med lappesaker, sykkelpumpe, sykkelolje og sykkellås!

• Sykler du på elsykkel trenger du ikke tenke på antall høydemeter eller om du er i god nok form, så lenge du har ladet opp batteriet. På kortere turer er ikke batterikapasitet et problem, men skal du på langtur bør du ta med deg et ekstra batteri.

2. Tilrettelegg turen etter nivået på deltagerne og værforhold

Se an nivået på deltagerne og planlegg turen deretter.

• Google Maps er en god venn, når du skal finne veien fra der du bor eller jobber, til nærmeste koselige badeplass eller attraksjon. Alternativt kan du bruke andre karttjenester slik som Bikemap eller Skiforeningens kartfunksjon. Sykkel i Oslo har til og med laget et interaktivt kart der du kan finne nærmeste sykkelpumpe og -teller. Har du en mobilholder eller GPS du kan feste på styret, reduserer du mulighetene for å sykle feil. Alternativt kan du kikke ekstra godt på kartet før du sykler avsted. Dersom du vet hvilke steder du bør følge skiltingen til, slipper du mange stopp underveis.

• Sjekk om du kan ta sykkelen med på kollektivtransport. Vil du komme til nye områder med noen som ikke sykler så ofte, kan du sjekke om du kan ta for eksempel, båt, tog, bane eller buss deler av veien. I Oslo kan man eksempelvis ta sykkelen gratis med på T-banen i juli og utenfor rushtid.

• Vil du sykle litt lengre med noen som ikke sykler så ofte? I Oslo og Akershus og Bergen kan du låne elsykkel gjennom Naturvernforbundets prosjekter. Andre steder har også liknende tiltak for eksempel gjennom frivillighetssentraler, BUA, sykkelbiblioteket i Drammen, Kulturhuset i Arendal eller miljøpakka i Trondheim.

3. Gi en god sykkelopplevelse!

For å få flere til å bli glade i å sykle, er det viktig å gi en god sykkelopplevelse. Kanskje går det an å legge inn noen sosiale aktiviteter underveis eller ta med noe ekstra god mat og arrangere piknik? Her er noen tips som kan gjøre sykkelturen ekstra morsom:

• Jakt på stolpene: I mange kommuner er det blitt et nytt populært fenomen for store og små, nemlig stolpejakten, hvor du kan vinne premier for hver stolpe du finner. Du laster ned appen Stolpejakten og der kan du finne stolper til fots, og mange også på sykkelen. Appen er koblet opp mot Google Maps, som gjør det lett å finne de rette stolpene å jakte på med sykkel.

• Vil du lære om naturen på sykkelturen? Sjekk ut Naturvernforbundet i Oslo og Akershus sine naturkart. Husk å ta hensyn til hvor det er lov å sykle.

• Tips og ideer til flotte sykkelturer i Oslo og Akershus finner du på Naturvernforbundet.no/syklesaklart