Heiagjeng for hverdagssyklister på Landås i Bergen.

Heiagjeng for hverdagssyklister på Landås i Bergen. (Foto: Anders Nøkling).

Sykkeltips fra Naturvernforbundet:

Lag en heiagjeng for syklister

I forbindelse med Sykkel-VM stilte en gjeng engasjerte folk seg opp for å heie frem hverdagssyklistene i Bergen. Også folk som ikke er toppsyklister, trenger nemlig en heiagjeng!

Slik kan du heie på hverdagssyklistene:

Etabler en heiagjeng

Still opp med en smørblid gjeng full av VM-entusiasme og norske flagg og hei frem syklistene som kommer forbi. Ryktet sier at både de på sykkel og i bil syntes dette var morsomt. Still deg gjerne opp i en lang oppoverbakke. Det er da de ikke-elektriske syklistene trenger litt ekstra oppmuntring. Her noen forslag til hva man kan gjøre som heiagjeng:

Kle deg ut! Hva med dusker og cheerleader-kostyme? Eller kanskje norske flagg og ansiktsmaling?

Lag oppmuntrende slagord eller sang

Ha en ropert og hei for full hals

Gi drikke og snacks til syklistene

Ta med anlegg eller instrumenter og spill musikk

Hva med å filme stuntet og dele på sosiale medier? På den måten får enda flere høre om aksjonen!

Gi en gave eller overraskelse til syklistene

Del ut vannflaske, t-skjorte, lykt eller reflekser som kan komme godt med for syklistene. Det er lurt å stå på flatmark eller ved et trafikklys, så kan alle de som stopper på rødt få en gave. Men se an trafikken, det er tryggest å distrahere syklistene et sted trafikken er rolig.

Hvor kan du heie frem?

Du kan ha en heiagjeng for de som sykler til jobben din, skolen din eller en bratt, lang bakke i nærheten, en vei der mange velger å kjøre, i forbindelse med et arrangement eller på veistrekningen hvor dere ønsker å få etablert sykkelvei/bedre tilrettelegging for sykkel.

Hvem heier du frem?

Alle som velger å sykle! Tykke og smale, raske og treige, unge og gamle, svette og svettfrie, syklister og el-syklister og trehjulssyklister.

Når heier du frem?

Sommer, vinter, vår og høst. Ikke noe tidspunkt er et feil tidspunkt. Men på en regnfylt dag eller en kald morgen kommer kanskje en heiagjeng ekstra godt med.

Har du lyst til å heie, men har ikke en ordentlig heiagjeng ennå?

Ta kontakt med frivillige i lokallaget til Naturvernforbundet der du bor eller få med deg noen venner! Et hurrarop fra en forbipasserende eller et vennlig smil er også veldig hyggelig.

Få flere sykkeltips på Naturvernforbundet.no/syklesaklart