Klar for sykkeltur i Oslo og omegn!

Sykkeltips fra Naturvernforbundet:

Tips til turer i Oslo og Akershus

Det finnes mange flotte steder å dra på sykkeltur i Oslo og Akershus!

Her finner du noen forslag:

Sykle en tur til Bygdøy for å gå på museum, bade eller grille

På Bygdøy er det mye og ta seg til, enten man liker gamle bygninger, gamle båter, grilling, bading eller se på blomster og bier. På Bygdøy finner du turområdet på Huk, Frammuseet, Vikingmuseet, Holocaustsenteret og ikke minst Norsk Folkemuseum. Du kan helt fint sykle på gang- og sykkelstier på Bygdøy, men hold god avstand til fotgjengere og passer fotgjengerne i passende fart. Du kan også bare sykle en liten rundtur på Bygdøy for kosens skyld. Kart og eksempel på rundtur finner du her.

Sykle til Mærradalen og Bogstad gård

Anslått tid for en på kosetur: 17 km 1-2 timers tur

Du kan også ta turen som går opp igjennom Mærradalen. Vil du sykle litt lengre kan du ta turen videre til Bogstadvannet og Bogstad gård. Her er muligheter for å både bade og å drikke en kopp med kaffe på gården. Men OBS! Det er best å bade når temperaturen i vannet er under 20 grader, er den over, kan du begynne å klø på grunn av ikter.

Se også naturkart for Mærradalen og Bogstad

Sykle rundt Maridalsvannet

Start/slutt: EVO elsykkel/T-banen i Nydalen: 17 km 1 time -2 timer

Start/slutt: Kjelsås togstasjon og rundt vannet: 12 km – 30 min -1 time

Låner du elsykkel ei uke fra EVO-elsykler i Nydalen er det ikke lange veien opp til Maridalen og rundt. Alternativt kan du sykle Akerselva ned. Vær obs på at gang- og sykkelveien langs Akerselva er fullt med folk på solfylte dager så her må du være forberedt på å sykle sakte. Alternativt kan du ta egen sykkel til Kjelsås togstasjon og sykle rundt Maridalsvannet eller ned Akerselva.

Naturkart er laget om Maridalen, Akerselva nordre del og Akerselva nedre del.

Sykle fra Økern til Trollvann

Tur/retur Økern T-banestopp/Buddy electrics - Trollvann: 9 km

Henter du elsykkelen på Buddy electrics, kan du gi sykkelen en skikkelig bakketest ved å legge turen til Trollvann. Sykle den opp til Trollvann og ta et lite bad der, før du sykler tilbake til din ønskede destinasjon. I følge Google tar det 35-40 minutter opp bakkene med vanlig sykkel. Så kan du se selv hvordan det går opp bakkene på elsykkelen.

En rundtur fra Sandvika og rundt Kolsåstoppen

Anslått tid på elsykkel for den som ikke stresser: 1-2 timer

Henter du sykkelen fra Schushi Sandvika eller EVO Elsykler i Sandvika kan du prøve sykkelen på en om lag 20 km lang tur rundt Kolsås. Du er innom et landskapsvernområde, følger deler av traseen til den historisk interessante Ankerveien og får sykle på en flott turvei langs elven Lomma. Men turen både starter og slutter i tettstedet Sandvika.  Du finner turen på Lommekjent.

Ta båt til et hyggelig sted og sykle på tur derfra

Du kan for eksempel ta båt til Nesodden, Vollen eller Drøbak. Fra Vollen, det gamle og fine handelsstedet i Asker, kan du for eksempel sykle til Bjerkås og tilbake. NB! Dobbeltsjekk med båten du har tenkt å ta om de tar imot sykler. Mange båter tar ikke imot sykler etter kl 09:00 om morgenen. Så Vollenturen kan bli en sykkeltur for skikkelige morgenfugler. Nesodden-båten er den båten det er enklest å ta med seg sykkel, men også her er det restriksjoner. Et alternativ er å sykle til Rådhuskaia, parkere sykkelen. Ta båten til en av øyene eller Vollen, spasere rundt, se på fuglene, humlene, spise is og bade. Ta båten tilbake og sykle til din ønskede destinasjon.

Rutetider til båtene kan du finne på ruter.no

Jakt på stolpene

I mange kommuner er det blitt et nytt populært fenomen for store og små, nemlig stolpejakten, hvor du kan vinne premier for stolpene du finner. Du laster ned appen Stolpejakten og der kan du finne stolper til fots, og mange også på sykkelen. Appen er koblet opp mot Google Maps, som gjør det lett å finne de rette stolpene å jakte på med sykkel.

Lyst å få flere med på å sykle? Inviter på sykkeltur! Her finner du gode råd om hvordan!

Finn flere turtips her:

- Sykkelstien

- Naturkart laget av Oslo og Akershus

- Oslofjorden

- Lommekjent

- Skiforeningen

- Syklistenes Landsforening

- Ut.no

- Stolpejakten

- Naturvernforbundet.no/syklesaklart

Boken "På sykkel i Oslo - i byen og marka" av Øyvind Wold, utgitt i 2014.

Har du flere gode turtips for syklister som du har lyst til å dele med andre?

Del på Facebooksiden vår Sykle så klart eller send epost til naturvern@naturvernforbundet.no.

Få flere sykkeltips på Naturvernforbundet.no/syklesaklart