Foto og design: Handverk/Eivind Stoud Platou   Modell: Malin Jacob

Foto og design: Handverk/Eivind Stoud Platou Modell: Malin Jacob.

Alt kan repareres

Har skoene gått langt, brillene sett mye, er glidelåsen treg og jakka sliten? Har du riper, hull og rifter? Fortvil ikke! Alt kan repareres.

Fra 1994 til 2014 ble mengden husholdningsavfall som hver nordmann kastet fordoblet. I 2014 kastet vi 438 kilo avfall per person. Det vil si 6-7 ganger vår egen gjennomsnittlige kroppsvekt. Hvert år. Bør vi ikke få kontroll over veksten i avfallsmengdene, og begynne å ta vare på de tingene vi har, i stedet for å kaste og kjøpe nytt?

Det er tanken bak Naturvernforbundets nye kampanje «Ta vare på det du har». Her finner du tips og oppskrifter på hvordan du kan fikse tingene dine og ta bedre vare på det du har.

Her er noen av tipsene:

Image

Riper i brilleglasset kan virke skremmende og dyrt, men heldigvis finnes det noen lure triks du selv kan gjøre når skaden først har skjedd.

Utstyrsliste: bilvoks, pusseklut, 2 lo-frie kluter

Antatt tidsbruk: 5-10 minutter

1. Bruk en vanlig pusseklut for briller for å rengjøre brillene ordentlig før du setter i gang.

2. Bruk en lo-fri klut til å smøre bilvoks på området hvor det er riper i glasset. Bruk små sirkulære bevegelser inntil ripene forsvinner. Kan ta opp til 5 minutter.

3. Bruk lunkent vann for å skylle brillene og fjerne resterende voks. Tørk de så med en ren og lo-fri klut. Noen riper kan være litt dypere og vanskeligere å få bort enn andre. I så tilfelle kan du gjenta disse stegene flere ganger helt til ripene forsvinner.

Image

Valnøtter er effektivt for å fjerne riper i møbler og treverk.

Utstyrsliste: valnøtter uten skall

Antatt tidsbruk: 1-2 minutter

Alt du trenger for å fikse riper og skrammer i tremøblene er ei valnøtt! Når du gnir valnøtta (uten skall) på møbelet frigjøres oljer som trekker inn i treverket og glatter ut ripene.

1. Gni valnøtta over ripene i treverket. Det er det hele!

Image

Av og til opplever man at glidelåsen på jakka, støvlettene eller bagen går i tregeste laget. Kanskje har den allerede begynt å sette seg fast fra tid til annen? Fortvil ikke, du kan ennå slippe å bytte den ut!

Utstyrsliste: nylonbørste (tannbørste), stearin eller bivoks og tørkepapir.

Antatt tidsbruk: 5 minutter

1. Gjør klar jakka, støvlettene, bagen eller buksa som har en slitt glidelås. Om du kan, dra glidelåsen helt ned.

2. Bruk en tannbørste (eller en annen type nylonbørste) til å børste bort skitt og lort som kan ha lagt seg i glidelåsen. Børst også inni selve glideren.

3. Legg så litt tørkepapir på undersiden av glidelåsen før du smører inn stearin eller bivoks på begge sider av glidelåsen. Etter påsmøring tester du glidelåsen noen ganger for å varme opp stearin/voks, slik at det legger seg riktig i sporene.

Image

Holder du skoene dine rene og pusser dem jevnlig, vil de vare mye lenger. Det er bra for føttene dine, lommeboka og miljøet.

Utstyrsliste: skobørste, skokrem, klut

Anslått tidsbruk: 5 minutter

1. Rens skoene. Gå over med børste og en fuktig klut.

2. Påfør et godt lag med skokrem i riktig farge. La det trekke godt inn. Har du tid, kan du la det stå over natten.

3. Gå over skoene med en ren børste. Puss grundig for å fjerne overflødig skokrem og gjøre skoene blanke.

Tips: Ikke bruk skoene hver dag. Fotsvette tærer på dem og forkorter levetiden. En skolest i sedertre fjerner svette og bakterier og sørger for at skoene beholder formen.

Reklame for alvor
«Ta vare på det du har» fikk sin start i kampanjen «Reklame for alvor», som arrangeres av Kreativt forum. Dette er reklamebransjens dugnad for en ideell sak, og Naturvernforbundet søkte om å bli tildelt dugnadsinnsatsen for å produsere reklame for å kjøpe mindre, ikke mer. Organisasjonen ble ikke tilgodesett her, men reklamebyrået Kitchen tente på ideen, og har bistått Naturvernforbundet sterkt i utarbeidelsen av kampanjen «Ta vare på det du har».

Grønn Hverdag
I tillegg gikk organisasjonen Grønn Hverdag konkurs i 2013. Organisasjonen, som tidligere var kjent som Miljøheimevernet, ble stiftet i 1991 av Naturvernforbundet, sammen med andre interessenter, for å arbeide med forbrukerrettet miljøvern. Boet ble i 2014 kjøpt opp av Naturvernforbundet og Framtiden i våre hender, som sammen vil videreføre arven. «Ta vare på det du har» er Naturvernforbundets hovedkampanje innen forbruk.

Tonnevis av tips og adresser
På kampanjens nettsider kan du finne en bråte tips til hvordan du vedlikeholder og reparerer ting du har, slik at de skal få et lengre liv. Du finner også adresser til reparatører, håndverkere, snekkere, syere, skomakere, urmakere, møbelsnekkere og flere andre som kan hjelpe deg med å reparere, fikse og vedlikeholde dine ting.

– Vi tror mange ikke vet hvordan de skal få reparert eller fikset på ødelagte ting. I dag er det ofte lettere å kaste og kjøpe nytt. Derfor ønsker vi å hjelpe til, sier prosjektleder Martin Leander Møinichen Brandtzæg i Naturvernforbundet.

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.04.2016

NV_01_plakat_A3_v4

Alt kan repareres

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.