Avvis planen om storstilt hyttebygging i ett av Hjartdals siste uberørte områder.

20.12.2006:

19.06.06 Naturvernforbundet i Telemark ser med stor uro på at det nå er lagt frem planer for en helt ødeleggende utbygging av hyttefelt med tilhørende veier og kraftlinjer, butikker og alpinanlegg i området rundt Venelinuten rett vest for Tuddalsdalen i Hjartdal. Området ligger i randsonen til Brattefjell- Vindeggen landskapsvernområde og villreinområde. Den utviklingen som vi har vært vitne til blant annet i Vinje og Tuddal skal nå også innhente ett av de få gjenværende uberørte områder i Hjartdal.

Vedrørende "Differensiert forvaltningsplan for Herrevassdraget"

20.12.2006:

05.10.06 Naturvernforbundet har følgende kommentarer til planen: Naturvernforbundet er i utgangspunktet skeptisk til den stadig økende utbyggingen av hytter og fritidsboliger i Norge. Hver kommune må ta ansvar for å ikke legge ytterligere press på naturen, uberørt natur er i dag en mangelvare og det er nødvendig å ta vare på inngrepsfrie områder. Derfor er vi mindre negative til utbygging og fortetting i allerede etablerte områder. Herrevassdraget er vernet mot kraftutbygging på grunnlag av sine naturkvaliteter. Det er viktig å ivareta disse naturkvalitetene.Naturvernforbundet understreker viktigheten av å unngå inngrep i områdene merket 2C - disse må skjermes for utbygging også i framtiden

Bygging av landbruksveg Skeie - Åto, Brattefjell-Vindeggen landskapsvernområde

20.12.2006:

03.10.06 Vi viser til korrespondanse som vi har fått kopi av, senest Fylkesmannens brev av 22. august 2006. Basert på mottatt dokumentasjon gis det i dette brevet en generell tillatelse til å ruste opp veien slik det er søkt om fra grunneierne i området. Naturvernforbundet i Telemark ser med stor bekymring på at det her gis anledning til inngrep i landskapsvernområdet. Det finnes alternativer til veien som ikke er utredet. Blant annet kan man lette atkomsten til vannet og således benytte vannet for transport framfor landjorda.