La naturen gå i arv

En testamentarisk gave til Naturvernforbundet i Oslo og Akershus er en investering i neste generasjons livskvalitet, og vi takker deg for at du vurderer dette.

Med ditt testamente kan du gjøre en forskjell, ved å bidra til å bevare de samme naturverdiene du selv har fått glede av for kommende generasjoner.

I hvilke skoger ferdes du da du forstod at verden var mye større enn deg selv? I hvilken park satt du da du innså at sommeren varer litt lenger når man er forelsket, og i hvilken bukt stod du med saltvann til knærne da solen stod på halv tolv og fjorden ikke kunne bli vakrere?

Naturverdier og opplevelsesverdier går hånd i hånd, og siden 1914 har Naturvernforbundet i Oslo og Akershus jobbet for å bevare biologisk mangfold og opplevelsesverdier i Marka, byen og fjorden.

Hvis du ønsker at noe av det du etterlater deg skal være et bidrag til dette arbeidet, kan du skrive et testamente. Flere ønsker å testamentere bort mindre enkeltbeløp, mens noen velger å gi større summer. Man kan testamentere bort løsøre, fast eiendom så vel som penger og verdipapirer.

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus har stor respekt for den tillit som blir vist oss ved at verdier som er opparbeidet gjennom et langt liv blir etterlatt oss. Dersom du er usikker eller har spørsmål angående det å skulle gi en testamentarisk gave til Naturvernforbundet i Oslo og Akershus, kan du ta kontakt med oss på telefon 22 38 35 20.

Bilde: Østmarka Nasjonalpark. Fotograf: Daniel Pedersen

Det gode testament og Naturvernforbundet

Naturvernforbundet deltar i samarbeid med 36 medlemmer av Norges Innsamlingsråd der vi jobber for økt bevisstgjøring om arv og testamentariske gaver. På nettsiden detgodetestament.no kan du lese mer om arv og testamentariske gaver.

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.12.2020

Høstpust i oktober

NOA våkner etter måneder med nedstengning. Endelig kan vi gjennomføre våre aktiviteter igjen. I høst blir det både Sidesprang i Østmarka (ny spennende rute), familietur til Røverkollen og eventyrskogen rundt på Romsås og høstpust for studenter og unge voksne på Bygdøy.

Gyrihaugen-vei stanset til klage er avgjort

29.09.2021 | Sist oppdatert: 29.09.2021

Ringerike kommune har gitt Forsvarsbygg beskjed om at ingen anleggsvirksomhet skal settes i gang på den planlagte veien til Gyrihaugen før NOA og Oslo og Omland Friluftsråds klager er avgjort.

NOA har påklaget godkjenning av vei til Gyrihaugen

13.09.2021 | Sist oppdatert: 13.09.2021

Ringerike kommune har godkjent Forsvarsbyggs planer om å bygge adkomstvei til nytt forsvarsanlegg på Gyrihaugen, uten reguleringsplan og høringsprosess. NOA mener dette strider mot markaloven og har påklaget kommunens vedtak.

Bymiljøetaten_forteller_7septemberLillomarka

Myrrestaureringen i Lillomarka fortsetter

En tredjedel av Norges myrer har blitt grøftet og drenert de siste hundre årene, med mål om å øke tømmerproduksjonen. Oslomarka er intet unntak. På oppdrag fra Miljødirektoratet jobbes det nå over hele landet for å restaurere myr og vi ble med for å se hvordan dette gjøres i Lillomarka.

Plukkposen

Strandryddeuka

NOA støtter det nasjonale arrangementet Strandryddeuka og oppfordrer til søppelryddeaksjoner i ditt nærmiljø

Bilde_Ta vare på trærne i ditt borettslag

Ta vare på bytrærne

31.08.2021 | Sist oppdatert: 31.08.2021

Naturvernforbundet i Groruddalen har i samarbeid med byøkologisk arbeidsgruppe i NOA laget en veileder for hvordan DU kan bidra til å sikre trærne i ditt borettslag/sameie mot hogst.