La naturen gå i arv

En testamentarisk gave til Naturvernforbundet i Oslo og Akershus er en investering i neste generasjons livskvalitet, og vi takker deg for at du vurderer dette.

Med ditt testamente kan du gjøre en forskjell, ved å bidra til å bevare de samme naturverdiene du selv har fått glede av for kommende generasjoner.

I hvilke skoger ferdes du da du forstod at verden var mye større enn deg selv? I hvilken park satt du da du innså at sommeren varer litt lenger når man er forelsket, og i hvilken bukt stod du med saltvann til knærne da solen stod på halv tolv og fjorden ikke kunne bli vakrere?

Naturverdier og opplevelsesverdier går hånd i hånd, og siden 1914 har Naturvernforbundet i Oslo og Akershus jobbet for å bevare biologisk mangfold og opplevelsesverdier i Marka, byen og fjorden.

Hvis du ønsker at noe av det du etterlater deg skal være et bidrag til dette arbeidet, kan du skrive et testamente. Flere ønsker å testamentere bort mindre enkeltbeløp, mens noen velger å gi større summer. Man kan testamentere bort løsøre, fast eiendom så vel som penger og verdipapirer.

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus har stor respekt for den tillit som blir vist oss ved at verdier som er opparbeidet gjennom et langt liv blir etterlatt oss. Dersom du er usikker eller har spørsmål angående det å skulle gi en testamentarisk gave til Naturvernforbundet i Oslo og Akershus, kan du ta kontakt med oss på telefon 22 38 35 20.

Bilde: Østmarka Nasjonalpark. Fotograf: Daniel Pedersen

Det gode testament og Naturvernforbundet

Naturvernforbundet deltar i samarbeid med 36 medlemmer av Norges Innsamlingsråd der vi jobber for økt bevisstgjøring om arv og testamentariske gaver. På nettsiden detgodetestament.no kan du lese mer om arv og testamentariske gaver.

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.12.2020

Hogst i Åmotåsen

Miljøsertifisering i skogen

Skognæringen er kritisert for å forbigå 86% av naturverdiene i skogen. Norsk tømmer er ikke bærekraftig før registreringen av naturverdier i skog utføres av habile aktører med biologisk bakgrunn.

For NOAs Fjordgruppe, Jørn Erik Bjørndalen

NOAs Fjordgruppe kommenterer Byrådserklæringen

Byrådet vil tilrettelegge for økt bruk av fjorden ved å anlegge flere badeplasser og muligheter for fjordbad. Få frigjort verdifulle arealer i Akershusstranda og på Vippetangen som nå opptas av cruisetrafikken, gå imot ny cruisepir på Filipstad. Ta vare på og styrke naturmangfoldet. Åpne byrommet for rekreasjon langs havnepromenaden. Ny havnepromenade på Grønlikaia. Gjøre Sukkerbiten til friområde. Bedre fasilitetene for toalett, fellesgriller og benker på øyene. Ruste opp Langøyene. Bedre tilrettelegging for padlig, roing og småbåter. Arbeide mot plastforurensing, opprydding av strender.

Snauflatehogst(1)

Tenk Skog

Globalt står vi overfor to store problemstillinger; endringer i klima og tap av biologisk mangfold. Mens Norge straffer Kongo med å inndra 400 millioner i årlig støtte for å hogge ned sin regnskog, har norsk skogsindustri med flatehogster underlagt seg ¾ av Norges skoger og erstattet de med ung plantasjeskog. Resultatet er at det i dag kun er 2,8% av de norske skogene som er eldre enn 160 år. Skognæringen sier vi må “tenke tre” og hogge mer for å nå klimamålet, men hvordan vil flere og større hogstflater påvirke skogens økosystem?

DSC_0241 – Kopi

Tre er godt!

I helgen arrangerte NOA seminar om virkeskvaliteten i trær. Arkitekter, byggingeniører, restaureringstømrere og skogbrukere – alle hadde noe å lære da landets fremste eksperter på trevirke kom for å dele sine erfaringer.

Debatten mellom skognæringen og Naturvernforbundets skogutvalg og NOA

Skognæringen er kritisert for å forbigå seks av syv verdifulle biologiske områder de er pålagt å ta hensyn til ved hogst, men i stede for å svare på kritikken og forklare hvordan dette er mulig, forsøker de å dra debatten over på klima ved å angripe Naturvernforbundet for å være ensidig opptatt av biologisk mangfold. Under får du en oversikt over hele debatten. Artikkelen oppdateres.