La naturen gå i arv

En testamentarisk gave til Naturvernforbundet i Oslo og Akershus er en investering i neste generasjons livskvalitet, og vi takker deg for at du vurderer dette.

Med ditt testamente kan du gjøre en forskjell, ved å bidra til å bevare de samme naturverdiene du selv har fått glede av for kommende generasjoner.

I hvilke skoger ferdes du da du forstod at verden var mye større enn deg selv? I hvilken park satt du da du innså at sommeren varer litt lenger når man er forelsket, og i hvilken bukt stod du med saltvann til knærne da solen stod på halv tolv og fjorden ikke kunne bli vakrere?

Naturverdier og opplevelsesverdier går hånd i hånd, og siden 1914 har Naturvernforbundet i Oslo og Akershus jobbet for å bevare biologisk mangfold og opplevelsesverdier i Marka, byen og fjorden.

Hvis du ønsker at noe av det du etterlater deg skal være et bidrag til dette arbeidet, kan du skrive et testamente. Flere ønsker å testamentere bort mindre enkeltbeløp, mens noen velger å gi større summer. Man kan testamentere bort løsøre, fast eiendom så vel som penger og verdipapirer.

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus har stor respekt for den tillit som blir vist oss ved at verdier som er opparbeidet gjennom et langt liv blir etterlatt oss. Dersom du er usikker eller har spørsmål angående det å skulle gi en testamentarisk gave til Naturvernforbundet i Oslo og Akershus, kan du ta kontakt med oss på telefon 22 38 35 20.

Bilde: Østmarka Nasjonalpark. Fotograf: Daniel Pedersen

Det gode testament og Naturvernforbundet

Naturvernforbundet deltar i samarbeid med 36 medlemmer av Norges Innsamlingsråd der vi jobber for økt bevisstgjøring om arv og testamentariske gaver. På nettsiden detgodetestament.no kan du lese mer om arv og testamentariske gaver.

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.12.2020

Velkommen til årsmøte i NOA

Alle medlemmer er velkommen. Her finner du saksliste og alle årsmøtepapirer. Det er enkel servering. Etter årsmøtet blir det et foredrag.

44758697_2173111959683060_100515441750835200_o

Område for tiurleik beskyttet etter naturmangfoldsloven

04.03.2019 | Sist oppdatert: 13.11.2019

I april 2017 ble det gitt tillatelse til å bygge sommerbilvei i Sigdal kommune, en vei som ville berørt et av landets største områder for tiurleik og også viktige dag- og oppvekstområder for arten. Naturvernforbundet påklaget vedtaket november samme år. I mars 2019 ble klagen tatt til følge av Fylkesmannen i Oslo og Viken som fant at saken ikke var tilstrekkelig opplyst og at kommunen ikke hadde oppfylt utredningsplikten. Dermed ble tillatelsen trukket tilbake.

Søndre sandås

NOA på ny adresse

I oktober flyttet NOA endelig til Søndre Sandås på Sognsvann: Her holder vi åpnet kontor mandag -torsdag 10-14. Vi har mye aktivitet utenfor kontoret i høst og vi er litt færre på kontoret frem til jul, så fint om du ringer først, om du har tenkt deg innom. Vårt telefonnummer er fortsatt: 22383520.

Oslos nye Marka-plan

Restaurering, plukkhogst og sammenhengende villmark står på programmet i Oslos nye Mark-plan. Byrådet har hørt på Naturvernforbundets innspill og vi har fått gjennomslag for både behovet for større områder med gammelskog og et mer skogvennlig skogbruk med plukk hogst og vekt på opplevelsesverdier. Skogsbyråd Lan Maria Berg (MDG)fremhever at: "Mange reagerer på det visuelle ved flate- og snauhogst. Det er fordi folk er glade i skauen og forventer å møte en opplevelse av skog."