• Troms - Romssa luonddugáhttenlihttu
Lunde på Sør-Fugløya. Foto: Bo Eide

Støtt vår sak!

Visste du at Naturvernforbundet i Troms er landets nest eldste natur- og miljøvernorganisasjon? Nord-Norges kredsforening, forløperen til Naturvernforbundet i Troms, ble stiftet i Tromsø 21. juni 1914, noen få uker etter Østlandske kredsforening.

Vær med og vern om norsk natur og livet som rører sig der. Støtt oss i vårt arbeide med å verne om våre store og små dyr:
Bjørnen, reven, trekkfugl ene, blomstene, trærne osv. Vi har plikter mot de kommende slekter og vi har plikter mot de henfarne.
Drep ikke dyr til unyttes! Rykk ikke unødig planter op med rot! Bryt ikke trærnes grener av!
Vern særlig om de dyr, blomster og trær som hører dig og ditt hjemsted til og sørg for at andre respekterer det som der søkes vernet om.

Landsforeningen for naturfredning og dens kretser er behjelpelig med å sikre fredlysning ved kongelig resolusjon eller tinglesning.
Meld slekt og venner inn som livsvarige eller årlig betalende medlemmer av en kretsforening.

Slik lød oppropet fra initiatvtakerne i 1914.

Naturvern handler om å se egenverdien i naturen og livsmangfold, uavhengig av kommersielle muligheter. Forvalte - hubroen og lunden, frosken og bjørnen, laksen og torsken, fossene og elvene, fjordene og strandsonen, heiene og eventyrskogene - med varmt hjerte, ikke forbruke og øde med sirkus eller profitt for øye.

I 2014 feiret vi 100 år. Gratulerer til alle naturelskere og entusiaster i det flotte landet i nord.

Styret Naturvernforbundet i Troms

Fungerende leder: Anne-Lise Mortensen
Styremedlem: Berit Ballari
Styremedlem: Per Inge Guneriussen
Styremedlem: Berit Ballari
Styremedlem: Kari-Mette Mastrup Solvang
Styremedlem: Christine Myrseth

Varamedlem: Arnold Jensen
Varamedlem: Elisabeth Kjæreng
Varamedlem: Pål Moddi Knutsen

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.08.2022

Før vatnet styrter utfor kanten

Årsmøte i Naturvernforbundet i Troms

Naturvernforbundet i Troms ønsker velkommen til årsmøte i 2020. Av hensyn til smittevern gjennomføres årsmøtet digitalt på videokonferanse-plattformen Zoom. Vi håper likevel på god deltagelse og ønsker medlemmer velkommen til å delta!

Årsmøte Naturvernforbundet i Troms

Alle medlemmer inviteres til årsmøte i Naturvernforbundet i Troms. I tillegg til årsmøtet vil det være innledninger i forbindelse med villaksens år. Når: Lørdag 30 mars, kl 1300 Hvor: Fagforbundets lokaler, Stortorget 5, Tromsø

Lakslukketannlegg

Jubler for oppdretts-nei i Tromsø Kommune

21.11.2018 | Sist oppdatert: 21.11.2018

I dag vedtok Tromsø kommunestyre i sin behandling av Klima-, energi-, og miljøplan at det ikke skal gis tillatelse til nye åpne oppdrettsanlegg i Tromsø kommune. Naturvernforbundet hyller vedtaket, dette er ett riktig skritt i oppdrettspolitikken fra Tromsø.