• Troms - Romssa luonddugáhttenlihttu
Lunde på Sør-Fugløya. Foto: Bo Eide

Støtt vår sak!

Visste du at Naturvernforbundet i Troms er landets nest eldste natur- og miljøvernorganisasjon? Nord-Norges kredsforening, forløperen til Naturvernforbundet i Troms, ble stiftet i Tromsø 21. juni 1914, noen få uker etter Østlandske kredsforening.

Vær med og vern om norsk natur og livet som rører sig der. Støtt oss i vårt arbeide med å verne om våre store og små dyr:
Bjørnen, reven, trekkfugl ene, blomstene, trærne osv. Vi har plikter mot de kommende slekter og vi har plikter mot de henfarne.
Drep ikke dyr til unyttes! Rykk ikke unødig planter op med rot! Bryt ikke trærnes grener av!
Vern særlig om de dyr, blomster og trær som hører dig og ditt hjemsted til og sørg for at andre respekterer det som der søkes vernet om.

Landsforeningen for naturfredning og dens kretser er behjelpelig med å sikre fredlysning ved kongelig resolusjon eller tinglesning.
Meld slekt og venner inn som livsvarige eller årlig betalende medlemmer av en kretsforening.

Slik lød oppropet fra initiatvtakerne i 1914.

Naturvern handler om å se egenverdien i naturen og livsmangfold, uavhengig av kommersielle muligheter. Forvalte - hubroen og lunden, frosken og bjørnen, laksen og torsken, fossene og elvene, fjordene og strandsonen, heiene og eventyrskogene - med varmt hjerte, ikke forbruke og øde med sirkus eller profitt for øye.

I 2014 feiret vi 100 år. Gratulerer til alle naturelskere og entusiaster i det flotte landet i nord.

Styret Naturvernforbundet i Troms

Fungerende leder: Anne-Lise Mortensen
Styremedlem: Berit Ballari
Styremedlem: Per Inge Guneriussen
Styremedlem: Berit Ballari
Styremedlem: Kari-Mette Mastrup Solvang
Styremedlem: Christine Myrseth

Varamedlem: Arnold Jensen
Varamedlem: Elisabeth Kjæreng
Varamedlem: Pål Moddi Knutsen

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.08.2022

Rasering av dyrka mark_1

Krever økt innsats for å ta vare på matjorda

28.04.2014 | Sist oppdatert: 28.04.2014

Uttalelse fra årsmøtet Naturvernforbundet i Troms 3.4.2014: I lys av den siste delrapporten fra FNs klimapanel, som slår fast at den globale matproduksjonen vil svekkes, krever Naturvernforbundet i Troms at den svært begrensede matjorda i Norge får et vern som sikrer den mot arealinngrep. - Over hele landet ser vi at matjord går tapt, også i Troms. Det er en uholdbar utvikling og vi krever at landbruksministeren tar grep og stopper den galskapen som pågår, sier Ragnhild Sandøy, leder i Naturvernforbundet i Troms.

Naturvernforbundet krever timeout i vind- og vannkraftutbyggingen

27.04.2014 | Sist oppdatert: 28.04.2014

Uttalelse fra årsmøtet Naturvernforbundet i Troms 3.4.2014: Verden står i dag overfor to store utfordringer; tapet av naturmangfold og menneskeskapte klimaendringer. Løsningene på disse to problemene står delvis i konflikt med hverandre. Naturvernforbundet i Troms krever derfor en timeout i vind- og vannkraftutbyggingen, og oppfordrer regjeringen til å foreta en grundig evaluering av dagens klimapolitiske tiltak og incentiver sett i sammenheng med tap av natur- og friluftslivverdier . - Regjeringen hevder den vil bygge ut fornybar energi for å kutte klimagassutslippene. Likevel viser de null vilje til å kutte i utslippene fra oljeindustrien. Det viser at det er noe som ikke henger på greip. Naturvernforbundet i Troms krever derfor at det nå blir full stans i fornybarutbyggingen frem til Stortinget har vedtatt en plan for når den fossile energien skal fases ut av den fornybare, sier Ragnhild Sandøy, leder i Naturvernforbundet i Troms.