Naturvernforbundet i Sør-Trøndelag har anmeldt Trondheim kommune for miljøkriminalitet!

24.11.2005:

Naturvernforbunet i Sør-Trøndelag anmeldte i går kommunen for brudd på forurensningsforskriften (2004-06-01) § 7-6. Forskriften krever at konsentrasjonen av svevestøv ikke overskrider 50 mikrogram per kubikkmeter mer enn 35 ganger i året. Hittil i år er grensekonsentrasjonen overskredet hele 38 ganger. Denne situasjonen er helt uakseptabel og nå er kommunen nødt til å foreta seg noe. Vi trenger ikke flere utredninger fra kommunen som sier "at" det er et problem med svevestøv i Trondheim. Nå trengs det handling! Lokal luftforurensning er en av de største årsakene til luftvegsinfeksjoner, hjerte og lungelidelser og kreft.

Juleavslutning med juletrehogst 18 desember!!

21.11.2005:

Det blir utendørs juleavslutning for Naturvernforbundet sine medlemmer med familie (og evnt. andre som ønsker å melde seg inn) søndag 18.desember. Vi skal hogge trær på "gamlemåten". Vi får juletrær av Statskog. Arrangementet - og juletrærne - er gratis, men vi ber om at de som ønsker å delta gir beskjed til oss pga begrenset antall juletrær. Vi stiller med kaffe og dere tar med sitterunderlag for en koselig rast i juletreskogen. Sted: Ringvål, med utgangspunkt i P-plassen på Skogly. Håper så mange som mulig kommer. Påmelding skjer til denne e-postadressen: sortrondelag@naturvern.no/ tlf: 90603950.

Ulovlig veibygging i Flåmarka

03.11.2005:

Naturvernforbundet i Sør-Trøndelag har anmeldt Flå sameie på Melhus for ulovlig veibygging. Dette er/var et av Trondheimsregionens siste områder med få inngrep i naturen. Flå sameie har to ganger tidligere søkt om å få bygge vei inn i det aktuelle området sør-vest for Brungfjellet og fått avslag. Veibyggingen er nå stanset og saken er under etterforskning. Å være grunneier betyr ikke at man kan gjøre som man vil, derfor er det viktig at kommunen slår hardt ned på slike ulovligheter som vi her ser.

Naturvernpris til reineier fra Røros

05.10.2005:

Reineier Idar Bransfjell fra Røros ble tildelt Trøndersk Natur- og miljøpris for 2005. Prisen, som er på 10 000 kroner og en gedigen håndmalt diplom på ei furuplate fra Femundsmarka, ble overrakt under Naturvernforbundets jubileum i Trondheim 1. oktober.