Høring på ny forvaltningsplan for moskusstammen på Dovrefjell

14.06.2005:

Forslag til ny forvaltningsplan for moskusbestanden på Dovrefjell er nå sendt ut på høring. Her foreslås det at moskusstammen skal få utvikle seg fritt innenfor et definert kjerneområde. Utenfor dette området er det ikke ønskelig med fast etablering.Les mer på hjemmesidene til Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.

Planendringssøknaden for bygging av Gravbrøtfossen kraftverk bes avslått

12.06.2005:

Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag sendte høringsuttalelse til NVE vedrørende søknad for bygging av Gravbrøtfossen kraftverk i september 2004. NVE har fremmet på nytt fremmet søknad om planendring i forbindelse med bygging av Gravbrøtfossen kraftverk, og søknaden er ute på høring. Les hele høringsuttalelsen som Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag har sendt NVE.

Utfordrer miljøvernministeren til å jobbe for Trondheimsfjorden Ramsarsenter

11.06.2005:

Ramsarkonvensjonen (Våtmarkskonvensjonen) ble etablert i 1971, og Norge var et av de første landene som ratifiserte Ramsarkonvensjonen i 1974. Kjell Derås fra Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag ba miljøvernministeren ta initiativ til - og arbeide for - etablering av Trondheimsfjorden Ramsarsenter på Ørin i Verdal. Dette skjedde mens naturvernere fra hele landet møtte miljøvernminister Knut Arild Hareide på Norges Naturvernforbunds landsmøte, som avvikles denne helga i Porsgrunn.