Naturvernforbundet ber Enoksen utgreie energisparing

15.08.2006:

Naturvernforbundet i Møre og Romsdal har saman med fylkeslaga i Nord- og Sør-Trøndelag laga eit utkast til ein rapport for løysing av den anstrengte kraftforsyningssituasjonen i regionen i åra framover. No ber Naturvernforbundet olje- og energiminister Odd Roger Enoksen om å innarbeide denne rapporten i sine forslag til Stortinget.

Vindkraft og fugleliv! Hva vet vi om konsekvensene av vindmølleutbygging for vårt fugleliv?

14.08.2006:

24 oktober 2006 arranger Naturvernforbundet i Sør-Trøndelag et spennende foredrag om vindkraft og fugleliv. Foredragsholder er Alf Ottar Folkestad. Mange havørn er hittil blitt drept av vindmøller i Norge og med de omfattende planene for vindkraftutbygging vi nå står ovenfor er det viktig å være klar over hvilke konsekvenser dette vil føre til for fuglelivet. Suhmhuset, Vitenskapsmuseet i Trondheim kl. 19. Gratis adgang. Det vil bli salg av kaffe/kaker før foredraget.Sett av kvelden allerede nå!

Fornøyd med at ulvene i Nord-Trøndelag får leve

10.08.2006:

Direktoratet for naturforvaltning (DN) har avslått søknaden fra Lierne kommune i Nord-Trøndelag om felling av de to ulvene som to kvinner møtte på en tur i skogen natt til søndag. - Vi er selvsagt veldig fornøyd med at DN mener ikke det er grunnlag for felling av ulv i henhold til viltlovens bestemmelser, sier Per Flatberg, leder i Naturverforbundet i Nord-Trøndelag.

Forbud mot store terrengbiler i norske storbyer?

02.08.2006:

Salget av store såkalte "terrengbiler" eller SUV-biler har eksplodert de siste årene. Naturvernforbundet i Hordaland har gått ut med en oppfordring om å forby slike storforurensende biler i Bergen senturm. Dette er også ønskelig i en by som Trondheim, som har store problemer med forurensning fra biltrafikk i sentrumsområdene. Dramatiske tiltak må til for å begrense partikkelutslippene og utslippene av klimagasser i Bergen og Trondheim. Disse to byene er spesielt belastet med konsekvensene av den enorme biltrafikken, og det er derfor naturlig å innføre tiltak for å hindre en negativ utvikling.