Vassdragsverntreff i august i Skarpdalen - en perle i Tydalsfjellene

01.08.2006:

Dere som har støttet kampen om å stoppe Lødøljaoverføringa, og alle andre som vil bli nærmere kjent med planene og dette vakre området, er velkommen til samling fredag 11. - søndag 13. august 2006 på Skarpdalsvollen. Det blir orienteringer om planene, befaring/turer, diskusjoner og sosialt samvær.

Forvaltningsplan for rovvilt i region 6

17.07.2006:

Naturvernforbundets fylkeslag i regionen er kritiske til rovviltnemdas arbeid med forvaltningsplanen. "Nemda synes ikke å ha tatt hensyn til faglige, velbegrunnede innspill", skriver Fylkesleder i Nord-Trøndelag Per Flatberg i et brev til DN. Når det gjelder yngleområdet for bjørn var det en rekke innspill som gikk imot nemdas forslag om å begrense området til indre namdal. Dette har ikke nemda tatt hensyn til, de har tvert i mot innsnevret området ytterligere. Les brevet i sin helhet under.

Stø kurs mot mørklegging?

12.07.2006:

Midt-Norge har lenge vært et område med underskudd på kraft, men de nyeste industriplanene har aktualisert og vil forsterke problemene. "Naturvernforbundet forstår bekymringen for kraftmangel i Midt-Norge, men det er verken nødvendig eller akseptabelt at natur og miljø skal ofres", skriver Lars Haltbrekken i en kronikk. Les kronikken i sin helhet under.

Mette-Marit åpnet Skjækra-, Blåfjella- og Lierne Nasjonalpark

27.06.2006:

Mandag 26. juni ble Lierne Nasjonalpark i Nord-Trøndelag offisielt åpnet. Miljøvernminister Helen Bjørnøy var vertinne og HKH Kronprinsesse Mette-Marit stod for åpningen. Leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken, deltok og så på dette som en svært god dag for naturvernere og andre som er glad i naturen. Senere på dagen åpnet miljøvernministeren Lierne nasjonalparksenter, som er et informasjonssenter for de nye nasjonalparkene.